Trendrapport: 5 viktiga mobiltrender för 2011
2011 blir mobilbranschens år. Smartphonemarknaden växer så det knakar och nu händer massor av saker som det snackats om i åratal. Här är 2011 års mest spännande mobiltrender.
Mobila betalningar på offensiv
Googles senaste telefon Nexus S har NFC-teknik inbyggd och Google har helt klart planer på en offensiv för betalningar med mobilen. Apple har anställt en NFC-expert och tittar liksom Google uppenbarligen på mobila betalningar. Nokia lovar att alla deras lura ska ha NFC inbyggt redan nästa år. Mobila betalningar har varit på gång i åratal men aldrig lyft. Men är det några som kommer att verkligen kunna få ut detta till användarna så är det ovanstående jätteaktörer. Och tack vare framgångarna för app-butikerna och de betalningsrelationer som de etablerat till konsumenterna så finns nu bättre förutsättningar än på länge.
Stort fokus på mobila spel
Den beryktade Playstation-mobilen från Sony Ericsson som väntas presenteras i början av 2011 kommer att rikta fokus ytterligare mot den mobila spelmarknaden. Men en sådan produkt riktar sig mest mot riktigt dedikerade spelare. Detta är intressant. Men det riktigt stora som hänt med mobila spel är alla de “vanliga människor” som spelar en snabbis i busskön på sina telefoner. Det är den rörelsen som gjort Angry Birds till ett globalt fenomen. Och där det kommer hända absolut mest under nästa år tror jag. Att få en hit likt Angry Birds på spelmarknaden kommer så klart fortfarande vara lite som att vinna på lotto. Men möjligheterna i den långa svansen av spelappar är ändå goda. Särskilt med tanke på att det faktiskt är ganska få mobilspel som är riktigt bra. Det finns verkligen en massa massa skit i app-butikerna. Så att skapa riktigt bra spelappar kan bli en god affär och nyttig erfarenhet för framtiden. För denna bransch är bara i sin linda ännu. Garanterat.
Vi kommer att få se fler spelsuccéer som börjat som mobilspel och sedan plockats upp på andra plattformar som datorer och konsoler.
Vi lär också få se de första riktigt stora speltitlarna som i första hand byggts för surfplattor.
Positionering blir integrerat i massor av tjänster
Positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare har varit heta snackisar under 2010. Och mest surr blev det när Facebook lanserade sin egen positioneringstjänst Places. Detta var något som pekade ut riktningen för 2011. Positionering kommer att integreras allt mer i andra tjänster och bli en viktig och allt mer naturlig del av den mobila upplevelsen. Det är inte positionen i sig som kommer att vara viktig utan hur den kombineras med andra faktorer. Och de dedikerade positionstjänsterna kommer att förbli relativt smala.
Mobil marknadsföring slår igenom
Nu händer det. 2011 är året när annonspengarna hittar till mobilen på allvar. Det kommer att vara goda tider för alla möjliga lösningar för att få ut annonser i konsumenternas lurar. Men mest gäller det nog annonser i sin enklaste form. I princip webbens banner- och textannonser i andra format. Mer avancerade annonslösningar som verkligen drar nytta av mobilens möjligheter lär få kämpa något hårdare. Google kommer att vara en gigant även på mobilannonsering men mobila annonser ser mer ut som en öppen match än nätannonserna.
Android fragmenteras ännu mer
Android kommer att fortsätta växa enormt. Framgången bygger på att det är tillgängligt, anpassningsbart och välkänt hos konsumenterna. Det gör att vi kommer att få se många fler specialanpassade varianter av Android från en mängd aktörer. Allt från operatörer till företag som aldrig tidigare gjort telefoner kommer att vilja sälja lurar under eget varumärke. Detta gör att Android blir allt mindre sammanhållet. Något som till exempel gör det svårare för apputvecklare. Android Market kritiseras redan för att sakna kontroll och innehålla för många appar som fungerar dåligt. Det kan bli mycket värre. Och i så fall får vi nog se allt fler tillverkare och operatörer som bygger egna appbutiker, vilket driver fragmentariseringen ännu mer.
Några snabba spaningar inför 2011:
>> Håll ögonen på RIM. De visar massor av tecken på att bli väldigt offensiva 2011.
>> Mer socialt. Mobiltjänster kommer allt mer integrera sociala element.
>> Mer video. Att filma med mobilen blir vanligare i takt med att lurarna och näten blir bättre. När Facebooks mobilapp låter oss filma och ladda upp rörlig bild på samma sätt som foton idag då kommer det explodera.
(Här blev det helt fel. Detta går förstås redan med Facebook-appen sedan länge. Men Facebook kommer att vara där majoriteten av användarna lär sig att dela mer video med varandra i vardagen. Om det så sker genom att Facebook väljer att pusha funktionen eller att vi når en organisk tipping point av statusuppdateringar med video.)
>> Mobilen och detaljhandeln. Mobila kuponger kanske inte får något jättegenombrott under 2011. Men många spännande initiativ lär vi få se. Prisjämförelser och andra former av shoppinghjälp är också intressanta områden för handlarna.