Ipad störst

Trögt första kvartal för surfplattor

Första kvartalet i år såg en minskning i försäljningen av surfplattor. Störst var förstås Ipad, men Android-plattorna stod för 38 procent av marknaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är undersökningsföretaget IDC som studerat försäljningen av surfplattor under årets första tre månader. Det såldes 7,8 miljoner surfplattor världen över, en minskning med 28 procent kvartalet innan. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att Ipad 2 var känd men knappt börjat säljas, och ett stort antal Androidleverantörer lanserat plattor på Mobile World-mässan i februari som börjat säljas först under sommaren. IDC skriver därför ändå upp prognosen för antalet sålda plattor för hela 2011 från 50,4 miljoner till 53,5 miljoner.

Störst försäljning hade naturligtvis Apples Ipad, men Android-surfplattor lyckades ändå knipa åt sig 34 procent av försäljningen, en ökning med 8,2 procentenheter från kvartalet innan. Enligt IDC handikappastillverkare som Motorola och Samsung av att de knutit sina surfplattor till mobiltelefondistributionen, där de säljs paketerade med surfabonnemang med lång bindningstid som folk drar sig för att knyta upp sig till.