Unga och medelålders har olika mobilvanor

Det är stora skillnader mellan hur ungdomar och folk i 40-årsåldern använder mobiltelefoner. Det bekräftas nu av en amerikansk konsumentstudie. Skillnaden påverkar också valet av telefon vid köp.

Publicerad Senast uppdaterad

För mobilanvändare i åldersgruppen 18-24 är funktioner som musik och kamera, samt utseendet väldigt viktigt för mobilen, medan folk i åldersintervallet 40-44 år mest ser mobilen som ett kommunikations- och arbetsverktyg. Det har undersökningsföretaget Isuppli kommit fram till i sina konsumentstudier.

När man frågade hur stor andel av telefonanvändandet som gick till textmeddelanden svarade de som var 18 - 24 år 21 procent av tiden, medan de tillfrågade i åldrarna 40-44 år bara använde telefonen till textmeddelanden 11 procent av tiden. Även e-post i mobilen var mer populärt bland yngre än äldre.

Föga sensationellt kom man också fram till att priset var en viktig egenskap hos mobiltelefonen för låginkomsttagare, men inte särskilt relevant för folk med högre inkomster. Isuppli drar slutsatsen att mobiltillverkarna har mycket att vinna på att anpassa mobiltelefonerna efter de tänkta målgrupperna.

Källa: Cellular News