-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Påstås ha kontaktat flera användare
Uppgifter: Apple tar i tystnad itu med LTE-problem på nya Iphone-enheter

För några dagar sedan kom uppgifter om att flera nyblivna Iphone XS- och XS Max-ägare upplever problem med LTE-täckningen på sina enheter. Och nu tycks Apple indirekt ha bekräftat att man är medvetna om problemen. Enligt färska uppgifter ska man nämligen ha tagit kontakt med flera av de användare som uttryckt klagomål om saken.
Det har tisslats och tasslats om ännu ett potentiellt ”Antennagate”, det vill säga en upprepning av det smärre antennfiasko som drabbade Apple med telefonmodellen Iphone 4 för många år sedan. Detta i kölvattnet av uppgifter om nyblivna Iphone XS- och XS Max-ägare som klagat över att deras enheter har betydligt sämre LTE-täckning än tidigare Iphone-modeller. Apple har inte sagt någonting om saken officiellt, men nu kommer uppgifter som tyder på att man tagit kontakt med flera av de användare som sagt sig ha problem med täckningen.
Vill installera mjukvara
Enligt några av de personer som säger sig ha kontaktats, så ska Apple ha bett om tillstånd att få installera loggningsmjukvara i telefonerna, för att få en bättre bild av hur uppkopplingen ser ut. Det är fortfarande oklart både vad som orsakat problemen liksom hur utbredda de faktiskt är. Enligt anonyma källor till Apple Insider så ska Apple mycket riktigt ha inlett ”en mindre insats med datainsamling” för att få en bild av problemet. Förhoppningsvis kan problemen åtgärdas med en uppdatering av den fasta programvaran på enheterna, men i värsta fall handlar det om någonting hårdvarurelaterat.