Nokias smartphone-chef:

"Upplevelsen viktigare än megapixel"

Det folk vill ha mest, det som är viktigast när någon går ut och ska köpa en smartphone, är internet, enligt Jo Harlow, Nokias smartphoneschef.

Publicerad Senast uppdaterad

- Att få ständig tillgång till internet är ju precis det en smartphone är till för. Det andra människor frågar efter är bra kamera och efter det att telefonen helt enkelt ska vara enkel att använda, säger Jo Harlow.

Ur Harlows, och Nokias, perspektiv så är det viktigaste att telefonen kan ta bilder när det till exempel är dåliga ljusförhållanden och göra det möjligt att lägga ut den bilden på Facebook. Det är betydligt viktigare än att vara den tillverkare som har mobilkameran med flest megapixel.

När Jo Harlow sedan tittat på hur mycket tid användare spenderar med sina telefoner och vad de gör så är musik det man använder mest.

Harlow talar inför en publik här på Nokia World och diskuterar med Noel Lee som är vd för hörlurstillverkaren Monster och mycket av samtalet går ut på att de båda berättar för varandra hur bra deras respektive produkter är. Harlow konstaterar att de båda tycker att Windows Phone, Nokias telefoner och den nya musiktjänsten Mix Radio fyller ett tydligt behov.

- Med Lumia 800 kan man söka efter spelningar i närheten för att lyssna på musik live och sedan i samma vy på telefonen hitta dit.

På en direkt fråga från Mobil utvecklar Jo Harlow om man kan se Nokias kännetecken i gränssnittet för Windows Phone. Hon svarar på frågan genom att i stort sett citera Microsofts uttalanden om vad fördelen med Windows Phone ska vara:

- Nokias designfilosofi är att man snabbt ska kunna göra det man vill med telefonen och sedan fortsätta att vara närvarande i det verkliga livet.  Hon kallar det heads up design.

För att särskilja sig från andra tillverkare av Windows Phone nämner hon färgerna, att till exempel Lumia 800 finns i tre färger när många av konkurrenterna bara erbjuder svarta telefoner.

-Ja, jag tror visserligen att vi kommer att sälja flest av den svarta modellen, men färgerna tillför mycket. Många kommer säkert lockas av de olika varianterna, även de som till sist köper den svarta.

I steget från Windows Mobile 6 till Windows Phone har Microsoft tagit ett stort steg och blivit mer konsumentcentrerade, anser Jo Harlow. Hon tycker att Windows Phone samtidigt erbjuder väldigt bra funktioner för business-användare, som ju, påpekar hon, också är konsumenter.