"Utan T68 hade Sony Ericsson gått under"
Sony Ericsson säljer allt färre mobiltelefoner. Marknadsandelen globalt på över 8 procent, för ett år sedan, sjönk till 5,4 procent under andra kvartalet i år.
Det innebär 700 000 färre sålda mobiltelefoner.
- Att skapa ett gemensamt bolag med Sony har tagit längre tid än man räknade med. Och eftersom det inte lanserats fler modeller under varumärket Sony Ericsson är det oundvikligt att man tappar marknadsandelar, säger Ben Wood, till Dagens Industri.
Peter Bodor, informationsansvarig på Sony Ericsson, säger till DI att bolaget ska lansera fler ingångs- och mellantelefoner och att Sony Ericsson måste öka sin globala marknadsandel för att nå målet för nästa år.
Nokia däremot ökar sin marknadsandel. På ett år har Nokia ökat från 34,2 procent till 35,6 procent.
Under andra kvartalet i år hade Samsung 9,5 procent av den globala marknaden, och Siemens 8,4 procent, båda bolagen har ökat sin andel det senaste året.
Motorola har samma globala andel i år som förra året, nämligen 15,7 procent.