Utblick jorden

För tillverkare och operatörer gäller det att hela tiden anpassa sig till olika marknader. En, inte alltid, lätt uppgift. I Sverige är sms hett. I USA heter framgångsreceptet Blackberry. Japan har sitt i-mode och i Korea är det mobil-tv som går hem. I u-länderna är det i stället de enkla telefonerna som nu gör succé.Av Niclas Lidstöm och BG Wennersten

Publicerad Senast uppdaterad

Mobiler i u-länder

Afrika har den snabbaste mobilutvecklingen i världen. En kommunikationsvåg sveper fram över kontinenten. Fattiga utvecklingsländer som tidigare knappt haft fungerande telesystem kan ta stora kliv framåt genom att bygga avancerade mobilnät. Mobilen är inte längre en lyxartikel, i varje fall inte i de stora städerna. Alla vill ha mobil, alla från slummens fattiga och gatuförsäljare till Maasai-herdar och politiker på valturné. Den som inte ännu har egen mobil, kan utnyttja ambulerande "mobilmobiler" på gator och ute i byarna. De finns överallt; i Botswana, indiska Rajasthan, Bangladesh, Honduras och Mongoliet.

Mobilen och SMS håller på att radikalt förändra människors levnadsförhållanden. I första hand är det den billiga lättanvända strömsnåla mobilen - inte mera komplicerade datorer och Internet - som har den stora potentialen för att bidra till att på olika sätt bekämpa fattigdomen bland outbildade och resurssvaga. Tydliga kopplingar finns mellan mobilanvändning och ekonomisk tillväxt.

Nu kan till exempel odlare och fiskare i Uganda använda mobilen och SMS för att informera sig om dagens priser och efterfrågan. Det besparar dem tidsödande resor för att nå marknaden och de behöver inte längre vara utsatta för uppköparnas godtycke. De blir konkurrenskraftigare och kan höja sina förtjänster.

Flera andra mobiltjänster utvecklas för att lösa specifika regionala behov. Avgörande för framgången är att det kommer billiga och enkla mobiler som kan användas även av dem som inte kan läsa eller skriva. Det utvecklas också databaserade taltjänster och talbaserade meddelandetjänster med fokus på användare med låg kunskapsnivå.

Populärt i Sydafrika är att med mobilen - ofta en pre-pay phone - göra bankärenden; som att sätta in pengar, överföra pengar till vänner eller inom familjen, betala för varor och tjänster eller få sin lön direkt in i mobilen. Särskilt för den som bor långt ute i någon by, är detta ett enormt framsteg eftersom man inte längre behöver göra en stadsresa till banken. En effekt är att ölförsäljningen sägs ha minskat, eftersom många istället lägger sina magra tillgångar på kontantkort för mobilen. Det sägs också att hellre går man utan skjorta eller byxor, eller hungrar, än att vara utan mobilen.

Också politiskt spelar spridningen av mobiler en roll i Afrika. En bättre informerad befolkning som betydligt lättare än tidigare kan tala med varandra, kan sätta politisk press på sina ledare. Frågan är om utvecklingen i Rwanda varit möjlig om folk haft allmän tillgång till mobilkommunikation.

Överallt i världens utvecklingsländer pågår en snabb spridning av mobiler. I Bangladesh, ett av de allra fattigaste länderna, finns ett stort girls college med omfattande distansundervisning genom TV. Eleverna använder mobiler i klassrummet för att interagera med lärarna.

--------------

Mobiltelefonindustrin är global. I hela världen pågår konkurrensen om att sälja så många mobiltelefoner som det bara är möjligt. Mobiloperatörerna försöker också hänga på, fler tjänster, vissa väldigt udda, andra riktigt bra, dyker upp.

En sak är säker, förutsättningarna är olika i olika länder. Exempelvis i Kina, världens största land mätt i antalet invånare, där har utvecklingen inom mobiltelefonindustrin just tagit fart. I andra länder, framför allt i Västeuropa är redan penetrationen över 100 procent. Bland annat här i Sverige. Med andra ord, förutsättningarna är enormt olika.

Tillbaka till Kina, detta världens största land räknat till antalet invånare. Varje månad tillkommer det miljoner nya mobilabonnenter, detta i ett land där en fast telefon är långt ifrån en självklarhet. Faktum är att redan förra året fanns det fler personer som hade en mobiltelefon än ett fast telefonabonnemang.

China Mobile är numera världens största mobiloperatör med över 200 miljoner abonnenter. Varje månad växer China Mobiles kunder med närmare 3,5 miljoner personer, det är siffror som är fantastiska och ännu så länge syns ingen avmattning i den kinesiska ökningen av mobilanvändare.Det innebär förstås enorma affärsmöjligheter.

Andra stora tillväxtområden är Ryssland och Indien. Där är utvecklingen nästan lika stor som i Kina.

Mobiltelefoner är nuförtiden en självklarhet i världen, även om det som sagt var finns lite olika förutsättningar. USA anses ofta vara ett tekniskt föregångsland, men hamnade på efterkälken relativt tidigt i mobiltelefonutvecklingen. Det fanns flera anledningar, en var att ett bolag hade hand om alla samtal inom den egna staten när det gällde fast telefoni, ett annat bolag hade hand om långdistanstrafiken. De lokala samtalen ingick alltid i månadsavgiften, vilket gjorde att konkurrensen inte blev särskilt stor mellan de olika bolagen.

När så mobiltelefonin började sin framfart undrade många: Varför skulle mobiltelefonin bli något stort i USA när man ändå kan ringa gratis i det fasta nätet?

Ytterligare problem dök upp när den amerikanska motsvarigheten till Post- och Telestyrelsen delade ut mobilnummer till de olika mobiloperatörerna. De glömde bort att välja en egen nummerserie för mobilnumren, därför visste man aldrig om det var en fast telefon eller en mobiltelefon som man ringde till. En fast telefon betydde ingen trafikavgift, en mobiltelefon betydde stor avgift.

Rädda för stämningsansökningar från uppretade människor som helt plötsligt fick dyra telefonräkningar, valde man att låta mobiltelefonen betala för alla samtal, även dem som man tog emot.

Samtidigt som vi i Sverige införde GSM-telefonin så hade man i USA fortfarande framför allt en personsökare i fickan. Mobilen var vanligtvis avslagen eftersom folk var livrädda att ta emot samtal, som bara skulle kosta en massa pengar. Personsökaren visade om någon hade ringt till mobilens telefonsvarare och sedan ringde man upp personen i fråga, helst från en fast telefon.

När så mobiltelefonerna verkligen gjorde sitt intåg valde USA en annan standard än den GSM-standard som större delen av världen satsat på. Detta gjorde saker och ting ännu mer komplicerat och att resa till USA med en europeisk mobiltelefon var inte lätt.

Numera har USA och övriga Nordamerika även GSM och det är just på GSM-sidan som den stora utvecklingen just nu finns. Konkurrerande CDMA-tekniken blir allt mindre, fler och fler tillverkare, bland annat Sony Ericsson och Nokia, överger också CDMA till förmån för GSM.

Blackberry är däremot en sak som snabbt växte sig stort i USA. På kort tid blev Blackberry en måste-grej för alla affärsresenärer. I den lilla terminalen, som rymdes i fickan, kunde man utan att göra något få in alla sina mail.

Ett riktigt tangentbord gjorde också att du enkelt kunde skriva mail med din Blackberry. Det här gjorde att många kunde gå omkring med kontoret i fickan.

Blackberry blev dock aldrig någon riktigt stor succé utanför USA och Kanada. Möjligen heter undantaget i Europa Storbritannien. Men i övrigt var det väldigt få operatörer som hakade på och introducerade Blackberry. I Sverige var Vodafone ensam om att erbjuda Blackberry, nu har Telenor tagit över Blackberry, men någon succé kan man inte tala om.

Mobiltelefonin utvecklades och gjordes intressant i Japan, det var där som i-Mode föddes och de japanska mobiloperatörerna växte lavinartat på kort tid. Allt tack vare i-Mode.

Vad är då i-Mode undrar ni. Tja, Internet i fickan kan man enkelt säga. Japanska operatören NTT Docomo startade i-Mode tjänster som innebar att japanarna via sina mobiltelefoner kom åt en mängd olika tjänster, exempelvis spel, betalning via mobilen, tävlingar, nyheter mm. Med i-Mode startade också behovet att kunna göra något mer med mobiltelefonen än bara prata och skicka sms.

Eftersom Internet inte var lika välanvänt i Japan som i exempelvis Sverige, upplevde användarna att de fick tillgång till en massa saker som de annars inte kunde utnyttja.

i-Mode blev en succé som gjorde att NTT Docomo kunde ta nästa steg i utvecklingen, nämligen FOMA som var den tjänst i världen som inledde 3G-utvecklingen. FOMA innebar att man kunde se den man pratade med, så kallad videotelefoni. 1:a oktober 2001 såldes de första 3G-telefonerna i Japan, samtidigt hade vi i Sverige för första gången fått se en mobiltelefon med färgskärm.

I Sverige är nu 3G något som alla har råd med och som växer sig allt starkare, men i Japan börjar man redan nu att testa super-3G på allvar. I Sverige pågår ännu bara försöksverksamhet med detta.

Något som också är på gång i Sverige är mobil-tv. Telia har testat det, Teracom likaså och nu också Tele2 i samarbete med Viasat. Tv i mobilen var något som tidigt började växa fram i Korea. Nu för tiden har de såväl satellitsänd tv till mobilen som marksänd digital-tv till mobilen. Succén är given och antalet abonnenter växer lavinartat.

Utvecklingen inom mobiltelefonindustrin går i ett rasande tempo, det tog 30 år att nå en miljard abonnenter, nästa miljard tog 30 månader att nå.

80 procent av den sista miljarden abonnenter sker i utvecklingsländer, exempelvis Afrika, Latin Amerika och Asien.

- - - - - - - - - - - - -

Håkan Ohlsson på Sony Ericsson har stor erfarenhet av mobiltelefoni i Sverige och utanför landets gränser. Vi sökte svar på några kluriga frågor från honom:

1)Tror du att det i framtiden kommer att finnas ett mobiltelefonsystem i världen, eller kommer det fortsätta finnas ett flertal olika system?

- Så länge det finns entreprenörer och kapital kommer det alltid att finnas olika standarder. Standardiseringskommissionerna blir för invecklade så det kommer att poppa upp nya idéer. Vi får se när 4G börjar standardiseras, men jag tror att på grund av politiska skäl så blir det nog lite olika varianter.

2)Varför är Norden och framför allt Sverige så långt framme, och alltid har varit långt framme när det gäller mobiltelefonin?

- Ericsson och Televerket! Ericsson med tekniken och hela tillverkningen på export lärde sig snabbt att vara flexibel och politisk för att driva igenom standard. Sedan fanns det ju vissa genier som Östen Mäkitalo som hade visionen.

3)Hur tycker du att utvecklingen i världen ser ut, kommer mobiltelefonindustrin att fortsätta växa, eller kommer den trådlösa uppkopplingen via w-lan, Wibro och Wimax att ta över?

- Mobiltelefonin kommer att fortsätta växa, men kommer att kompletteras av andra teknologier. Men krav på mobilitet, täckning, kapacitet och tillförlitlighet gör att den kommer att fortsätta växa.

4)Satellit-telefoni, kommer det någonsin att bli riktigt stort?

- Nej, det finns ingen möjlighet att nå kapacitet utan en fruktansvärd massa satelliter, och de är ju inte billiga. Den kommer dock att finnas kvar för äventyrare etc, men kanske mest för militären.

5)Först var det röstsamtal, sedan sms, sedan mms, sedan videosamtal och nu mobil-tv. Vad blir nästa stora grej i världen tror du?

- Jag kan inte direkt komma på något. Jag tror att telefonen blir ännu mer en central del av vårt liv där vi kommer åt all media som vi är vana att komma åt, eller all information vi behöver för att jobba etc. Så jag tror att vi kommer att se en integrering av fler och fler saker i mobilen.

6)Nu pratar folk 3G, snart kommer 4G.. eller?

- Jo, om en fem år så där så börjar nog de först system dyka upp. Men vi står ju bara vid början av 3G.

7)Är det något som kan hindra utvecklingen inom mobilindustrin, exempelvis någon forskarrapport om strålning mm?

- Det finns alltid lösningar på problem. Med den livsstil och frihet som mobiltelefonen för med sig är det svårt att stoppa.

- - - - - -

PERSONER:

Grekland: Vinea Santamori, 42 år

- Mobilen är mitt syre! Jag skulle aldrig kunna klara mig utan den."

Virginea Santamori hyr ut lägenheter på den grekiska ön Tinos. Hon har byggt upp sitt eget företag från ingenting till en verksamhet med 16 lägenheter/rum på tre platser. Hon möter besökare till ön - två barn

- I mitt arbete är mobilen min högra hand. Nu kan mina kunder alltid få tag på mig. Många av mina gäster kommer tillbaka regelbundet eller vill boka i förväg per telefon. Men innan jag fick mobiltelefon missade jag samtal från gäster när jag var ute.

- Jag har haft mobil sedan 1996. Först tyckte jag att det var en fluga, men nu är den nödvändig i mitt liv.

- Privat håller jag kontakt med mina barn med mobilen. Den enda nackdelen är att jag är rädd för strålning.

Nigeria: Mrs Dorcas Adeyemi, 74 år

- Mitt starkaste minne av mobiltelefonen är när jag använde den till att ringa mina barnbarn i Sydafrika för första gången. De är födda och uppväxta där. Jag har aldrig sett dem förut men nu kunde jag prata med dem som om de var tillsammans med mig.

- Mobilen kan vara pest. Den väljer fel tillfällen att ringa. Men jag älskar den ändå. Ibland kallar jag den ''Okere" (ekorren) eftersom de lustiga ringsignalerna påminner mig om den djuret.

Malaysia: Fausha Arinah Razali, 17 år

När min syster åkte utomlands fick jag hennes mobil. Nu är den en nödvändighet. Annars skulle de tvara svårt att kommunicera med min familj och mina vänner.

- Jag använder med mobilen till att få kontakt med kompisar efter skolan. Vi brukar skicka sms. Samtal blir väldigt korta och bara om jag är hemifrån för annars använder jag hemtelefonen. Jag tar också bilder, men det är för dyrt att gå online med mobilen.

- Jag skulle gärna lyssna på radio. Min syster har radio I sin mobil. Mer minne för bilder och musik vore också bra men tv… nej skärmen är för liten.