Operatörerna har länge varit de som har mest makt i mobilbranschen. De är dem som har faktureringsrelationen med kunderna och det är även operatörerna som har mycket att säga till om när tillverkarna kommer och erbjuder sina telefoner för försäljning. För att andra företag ska komma fram till slutkunden, den som pratar, skickar meddelanden och surfar med sin mobil har det många gånger krävts att man går via operatören, till exempel via dennes mobila portal.
Men på allt fler områden verkar nu detta ändra på sig. Herren på täppan är allt mindre självklar och utmanarna om makten kommer från alla håll. Apple vände upp och ner på tågordningen när man från den exklusiva operatören begärde att få del av intäkterna som företagets Iphone genererade. I Sverige börjar Dagens Nyheter i dagarna att sälja en egen mobil som har genvägar till den egna sajten och vi ska inte glömma att jättar som Yahoo, Google med flera även de tittar på hur man ska kapa till sig en del av mobilkakan.
DN samarbetar med Nokia och Telenor i sin satsning och blir den lyckad kan säkert allt fler aktörer ta sig in i leken.