Vad vet Telefonica om mobil-tv?
Telefonoperatören Telefonica kommer att senarelägga den globala lanseringen av sin mobil-tv-tjänst. Det rapporterar brittiska The Register. Anledningen sägs vara svårigheter med tjänsteformatet och kundernas förståelse för hur det adderar värde. Enklare uttryckt, de fattar inte poängen.
Det var på ITU-mässan Telecom World i Hong Kong som Jose Maria Alvarez-Palette, chef för Telefonicas latinamerikanska del, sa att företaget skulle "låta bli att lansera" tjänsten.
"Om du lyssnar på ingenjörerna så fungerar det tekniskt sett, så vi kan införa det i hela världen på en gång, men om vi lyssnar på kunderna förstår de inte värdet i erbjudandet".
Frågan är hur kunderna kommer att ta emot mobil-tv och hur intresserade de är av att titta på tv på språng. Tidigare i år har Viasat genomfört tester som visat att användarna i genomsnitt tittade 15 minuter per gång i genomsnitt tre gånger per dag. Men de testerna utfördes på användare som redan bestämt sig för att köpa mobil-tv-telefoner.
Enligt The Register har Orange rapporterat om genomsnittliga tittartider på två och en halv minut per dag i sin videotjänst.
Källa