Vad vet Telefonica om mobil-tv?

Telefonoperatören Telefonica kommer att senarelägga den globala lanseringen av sin mobil-tv-tjänst. Det rapporterar brittiska The Register. Anledningen sägs vara svårigheter med tjänsteformatet och kundernas förståelse för hur det adderar värde. Enklare uttryckt, de fattar inte poängen.

Publicerad Senast uppdaterad

Det var på ITU-mässan Telecom World i Hong Kong som Jose Maria Alvarez-Palette, chef för Telefonicas latinamerikanska del, sa att företaget skulle "låta bli att lansera" tjänsten.

"Om du lyssnar på ingenjörerna så fungerar det tekniskt sett, så vi kan införa det i hela världen på en gång, men om vi lyssnar på kunderna förstår de inte värdet i erbjudandet".

Frågan är hur kunderna kommer att ta emot mobil-tv och hur intresserade de är av att titta på tv på språng. Tidigare i år har Viasat genomfört tester som visat att användarna i genomsnitt tittade 15 minuter per gång i genomsnitt tre gånger per dag. Men de testerna utfördes på användare som redan bestämt sig för att köpa mobil-tv-telefoner.

Enligt The Register har Orange rapporterat om genomsnittliga tittartider på två och en halv minut per dag i sin videotjänst.

Källa