Vägrades byta sin Sony Ericsson T610
Mobil skrev för ett tag sedan att man enligt nya Konsumentköplagen har rätt att kräva en ny Sony Ericsson T610 om man lämnar in sin gamla hos återförsäljaren på grund av brus - som är ett produktionsfel.
Man behöver med andra ord inte acceptera att vänta medan telefonen skickas på reparation. Men flera läsare har hört av sig till Mobil och berättat att de vägrats byta ut sin felaktiga T610 mot en komplett. Istället har den gamla skickats på reparation.
Flera olika återförsäljare har gett samma besked och hänvisat till att de känner till lagen men att det är Sony Ericsson som har ansvaret.
En av de som fått vänta medan hans T610 repareras är Morgan, som handlade på Geab The phone house.
Johan Paulsen, informationsansvarig på Geab, det är faktiskt ni som återförsäljare som har ansvaret mot slutkund.
- Jag känner inte till just det här fallet, men om det finns exemplar tillgängliga på lagret ska man kunna få en ny telefon av samma modell istället för att vänta på reparation.
Men ni borde väl haft något exemplar av T610 inne?
- Nu har vi det, men jag kan inte kommentera hur det var i just det här fallet.
Så, med utgångspunkt från att det fanns ett exemplar av T610 på lager, gjorde säljaren fel i det här fallet?
- Ja, det borde man kunna säga.
Per Alksten, informationsansvarig på Sony Ericsson, vill inte säga något om företagets policy i frågan.
- De som känner sig missnöjda kan vända sig till kundtjänst, som hanterar alla sådana här situationer, säger han.
Annika Söderkvist, konsumentvägledare på Konsumentverket, betonar att det är återförsäljaren som har ansvaret gentemot slutkunden, inte tillverkaren. Men just när man ser till ersättningsfrågan, utan att reparation först gjorts, måste man se från fall till fall.
- Återförsäljaren ska kunna påvisa att hon lider stor ekonomisk förlust om hon ersätter den felaktiga produkten med en ny likvärdig, istället för att först reparera den felaktiga. Men i den här lagen måste man se från fall till fall. Har jag köpt en bil och använt den i ett och ett halvt år innan ett produktionsfel upptäcks kanske det inte är rimligt av mig att kräva att genast få en ny. Och ofta måste det ju prövas om det rör sig om ett produktionsfel eller inte, på reparationsverkstaden. I de här fallen, med helt nya mobiltelefoner där felet upptäcks under första samtalet, verkar det mer rimligt att få den ersatt.
Lagen är relativt ny och det finns ännu ingen praxis, eftersom Allmänna reklamationsnämnden inte gjort några prövningar än.