Lufthansa näst på tur
Vamos case för Berghs studenter
I helgen flögs 25 Berghs studenter ner till Berlin för en hackathon-liknande mobil utmaning. Ämnet för tävlingen var Vamos, och valideringen av en ny notifikations-funktion som det svensk-tyska startupföretaget ska lansera i juni.
Berghs School of Communication lägger i en mobil- och start-up-växel för diplomprogrammet Interactive Communication, med kursen Mobile First. Som en del i kursen flögs 25 studenter ner till Berlin i helgen för en 24 timmars tävling. Ämnet var det svensk-tyska startupbolaget Vamos, som i juni kommer att lansera en ny push-funktion i sin event discovery-app.
– Tanken med hela utbildningen är att inte bara fokusera på reklam utan även få eleverna att förstå mer om teknik och vad tekniken kan göra. Vi vill också att de ska lära sig av start-ups. En del av eleverna vill starta egna företag så småningom, säger Judith Wolst, ämnesansvarig lärare för diplomprogrammet Interactive Communication på Berghs School of Communication.
Senare under terminen blir det Lufthansas tur att bjuda eleverna på en mobil utmaning. Då kommer eleverna att ta fram en mobil tjänst till flygbolaget.
Vinnarna av helgens tävling blev Siduri Poli, August Larsson Hernmarck och Christian Peck.
Bakom kursen Mobile First står digitalbyrån Monterosa, som även anordnade Mobile Challenge i Berlin under helgen, i samarbete med Berghs, Vamos och Lufthansa.