När jag åkte till presskonferensen igår var jag ganska skeptisk. Jag menar, hur ska man kunna förmedla en tillräckligt häftig spelupplevelse i en telefon? I minnet fanns också den gamla luren 5510 som släpptes 2001. Ni vet den där som marknadsfördes som en musiktelefon. Stor och klumpig var den. Och absolut ingen hit.
Men N-Gage liknar inte alls klumpedunsen 5510, mer än vid ett hastigt ögonkast. Den är istället anmärkningsvärt lätt och tunn för att klara så mycket.
Faktum är att jag blev riktigt imponerad av N-Gage. Fyra spel är än så länge klara inför släppet. Hittills har Nokia slutit avtal med Sega, Taito, THQ, Eidos samt Activision. De spelen vi provade på igår var Eidos Lara Croft och Tomb Raider samt Segas Sonic.
Just Lara Croft är svårt att implementera på ett bra sätt, med alla element, men det såg riktigt bra ut i N-Gage. Och skärmen är tillräckligt stor för att ge en bra spelupplevelse. Man förflyttar sig i spelet via en rund navigeringstangent, som kan styra i åtta olika riktningar. Och genom att trycka på en sifferknapp kan man till exempel instruera Lara att plocka fram sina pistoler, hoppa och så vidare.
Faktum är att jag blev helt inne i spelandet. För N-Gage är inte i första hand en telefon, det är en spelmaskin. Nokia hade stoppat i två egna spel igår också, som jag provade - ett med skateboard- och ett med racingbana-tema.
Det enda spelet vi kunde spela flera mot varandra igår var just racing-spelet, via bluetooth. Varken Lara Croft eller Sonic har den möjligheten. På frågan varför, svarade en talesman från Eidos:
- Vi har inte multipelspel av den enkla anledningen att ingen vill vara den fula fisken som blir dödad av Lara.
Till vissa spel ska man kunna skicka vibrationer och skakningar till den man spelar mot. Men det var inget vi fick testa igår.
Knapparna har mycket bra tryckkänslighet och det var lätt att flytta sig i spelet. Skärmen som har samma upplösning och antal färger, som Nokia 7650, fungerar bra (176x208 pixlar och 4096 färger). I och för sig hade det säkert varit ännu häftigare om den hade haft samma kvaliteter som till exempel Sony Ericsson P800 (208x320 pixlar och 4096 färger)eller framför allt Panasonic GD87 som har 132x176 pixlar och hela 65 000 färger.
Men å andra sidan drar många färger ned hastigheten när man är on line. Och tanken med N-Gage är just att man ska spela on line, via gprs. Det kommer också att finnas spelkort man kan köpa och plugga i telefonen, vilket gör att spelen inte behöver ta en massa minne.
Idag är gprs ganska långsamt, men det är inget som kommer att påverka spelupplevelsen negativt, enligt Nokia.
- Spelen ska vara byggda på det sättet att det är själva kommandona man behöver bandbredd för, sa Johan Eidhagen, marknadschef på Nokia, igår.
Men utan högre hastighet på gprs lär det ändå bli svårt att spela on line, som läget är idag. Hos en del operatörer blir man ju till och med utkastad från nätet då och då. Men det är troligen löst till nästa jul, i och för sig. Det är ju först då N-Gage ska släppas.
N-Gage är förvånansvärt lätt för att rymma så mycket, bara 127 gram. Och den är också tunn, 20,2 millimeter. De övriga måtten är 133,7 millimeter bredd och 69,7 i längd.
Vi testade så klart också att ringa med spel-maskinen, det är ju trots allt en telefon, som man kan prata i antingen via headset eller på vanligt sätt. Ljudet var bra.
Det är dock inte så många timmar man kan spela, 3 till 6 timmar närmare bestämt. Jämför det med Game Boy, som har runt fyra gånger så lång speltid.
Taltiden är också ganska dålig, med 2 till 4 timmar, man kan spela musik via mp3 i 8 timmar och radio i 20. Standby tiden är mellan 150 och 200 timmar. N-Gage har naturligtvis java för att ladda ned spel, mms, e-post, xhtml-läsare, Symbian OS och usb.
Fördelen för spelutvecklarna, med att producera spel för en produkt som N-Gage, sades igår vara att de i och med att det är en trådlös produkt kan uppgradera spelen på ett enkelt sätt, efter hand.
Spelen spås därmed få en längre livslängd.
Även positioneringsspel ska stoppas in i N-Gage, vad det blir av det är upp till operatörerna. Spelen ska inte kosta mer än likvärdiga spel på marknaden. På frågan om N-Gage kommer att subventioneras sa Nokia att det är upp till operatörerna. Operatörerna har ju länge velat slopa just subventionerna, men det har visat sig vara svårt. Och det kommer med stor säkerhet inte heller att lyckas med N-Gage.
Än så länge har Nokia slutit avtal med en operatör, som ska erbjuda spel till N-Gage, från sin sajt. Och det är brittiska T-Mobile.
Om N-Gage ska bli en hit eller inte är, som jag ser det, helt beroende av prissättningen. På frågan vad N-Gage ska kosta svarade Nokia igår:
- Under 500 euro (runt 4500 kronor).
4500 kronor är i alla fall med stor sannolikhet för mycket för den tänkta målgruppen.