Vill endast bygga ut 3G i tätorterna
Enligt Jon Risfelt, VD på Europolitan, går det inte att överskatta fördelarna med att ha det mäktiga Vodafone i ryggen, när nu 3G-näten snart ska rullas ut, skriver Ekonomi 24.
Svenska Europolitans kundstock utgör 1,1 miljoner av Vodafones dryga 200 miljoner.
Våren 2002 ska hela bolaget, inklusive Europolitan, byta namn till Vodafone.
När det gäller investeringen i 3G-nätet är det ändå hårda bud som gäller för samtliga 3G-operatörer, även om Vodafone-samarbetet drar ner på kostnaderna för Europolitan.
- Kraven från Post- och telestyrelsen är hårda. Rent ekonomiskt vore det naturligtvis bättre för oss att enbart bygga ut i tätorterna, men i och med att vi inte hade auktion i Sverige får ju vi lägga ned våra kostnader även på områden där ingen bor. I Tyskland däremot, som haft auktion, byggs UMTS-nät enbart i förorter och sedan fortsätter man investera i GPRS-kapacitet, säger Risfelt, till sajten.
Det finns ett intresse från Europolitans sida att samarbeta med norska Telenor och finska Radiolinja.
- Jag kan se en poäng med att satsa ytterligare i Norden. Vodafone har en uttalad strategi att finnas överallt. Vi har tittat på samtliga tre nordiska grannländer.
Risfelt anser att det det vore logiskt med ett samarbete med till exempel norska Telenor.
- Telenor måste slå ut sina 3G-kostnader på en större volym och det kan vi erbjuda, säger Jon Risfelt.
Ungefär samma resonemang gäller för finska Radiolinja.