Vill Vodafone UK byta bransch?
Vodafone UK köper två bolag och blir partner med ytterligare ett för att bredda sitt erbjudande och bli "komplett leverantör av kommunikation"
Det blir alltmer tydligt att mobiloperatörer letar efter sätt att bredda sina erbjudanden för att undvika att endast bli distributörer av paketdata.
Vodafone i Storbritannien har tillkännagivit att man köper två företag och ingår partnerskap med ett tredje som ett led i en strategi att röra sig från att vara "ett mobilfokuserat företag till att vara en komplett kommunikationsleverantör oberoende av nätverk eller teknik".
Det första företaget är konsultbolaget Aspective som inriktar sig på att göra affärsapplikationer mobila. Det andra företaget är Isis Telecommunications Management som bland annat är starka på faktureringslösningar, styrning av fordonsparker (fleet management) och mobilt kundstöd. Det senare bolaget är inriktat på små- och medelstora kunder och uppges i dagsläget ha 38 000 kunder. Ett strategiskt partnerskap på tre år har även ingåtts med Fiberlink, som är specialister på IT-säkerhet för mobilt arbete.
I ett uttalande säger Kyle Whitehill, chef för Vodafone UK:s affärsenhet för företagande:
- Vi fokuserar på att utveckla vår förmåga inom tre kärnområden: applikationer, åtkomst och service. Under de kommande tre åren kommer Vodafone UK bli mycket mer än en mobil nätoperatör och spela en betydande roll som kommunikationsintegratör.
Tidigare har intresset och kunskapen kring mobila affärsapplikationer varit tämligen skiftande hos operatörerna. Steget är stort mellan enkla mobila tjänster för privatpersoner och komplexa applikationer med höga kvalitetskrav för företag. Frågan är om Vodafone har kunskapen, personalen och resurserna som krävs för att bryta in på detta affärsområde.
Konkurrensen från IP-baserad teknik börjar kunna spåras i operatörernas sätt att agera. Det är uppenbart att också Vodafone nu signalerar att man vill att företaget ska ses som mer än en mobiloperatör. Nyligen tillkännagav Tre att företaget satsar på mobilt Internet till fast pris med fokus på mobila tjänster för privatpersoner. Sammantaget väcker det funderingar kring vilka planer de övriga svenska operatörerna har för utvecklingen av sina mobila tjänster.