Vilseledande marknadsföring från Tre

Publicerad Senast uppdaterad

- Vi tycker att det här är vilseledande helt enkelt, säger Hans-Olov Dahlen som är jurist på konsumentverket.

Konsumentverket har skrivit till Tre och ifrågasätter användandet av ordet "kontant" både i samband med själva telefonerna och i abonnemangsnamnet Tre Fri Kontant.

Liksom ett kontantkort laddas Tre Fri Kontant med värdebevis, men till skillnad från ett kontantkort stannar inte pengarna kvar om du inte ringer upp dom. För att få behålla pengarna måste du fylla på med minst 199 kronor i månaden. Tre Fri Kontant är alltså i princip ett abonnemang med fast månadskostnad.

Mats Tindberg som är chefsjurist på Tre håller inte med om konsumentverkets kritik.

- Vi vill absolut inte vilseleda folk. Vi försöker vara jättetydliga, säger han.

Han menar att ordet "kontanttelefon" inte är vilseledande eftersom man betalar telefonen kontant. Han säger också att ordet "kontantkort" inte alls används i samband med Tre Fri Kontant.

Men i en annons för Tremobiler används både kontantmobil och "samma minutpris för kontantkort som för abonnemang". Annonsen är dock från en återförsäljare och enligt Mats Tindberg har Tre inte fått tillfälle att godkänna den. Återförsäljaren har dock sina annonser lätt åtkomliga på sin hemsida. En av annonserna på sidan marknadsför för övrigt en av Tres Nec-telefoner som en "kontantkortstelefon".

Och även om Tre menar att Tre Fri Kontant inte ska uppfattas som ett kontantkort utan som en ny sorts abonnemang så har det inte placerats under fliken för abonnemang på Tres hemsida. I stället står det under en egen flik. Mats Tindberg känner inte till varför.

Tre har ännu inte svarat på konsumentverkets skriftliga invändningar, men enligt Mats Tindberg ska Tre diskutera frågan med Konsumentverket. Han tycker inte att Tre borde kalla abonnemanget för något annat för att undvika att folk associerar till kontantkort.

- Det är ju så att man betalar kontant för Tre Fri Kontant.