Vodafone försöker lösa mobila e-postproblem
Problemen uppstår när du fyller i din egen e-postadress som avsändare i mobiltelefonens e-postprogram. Då accepterar inte Vodafones server för utgående e-post (smtp.euromail.se) anropen från telefonen.
- Jadå, vi har uppmärksammat det här problemet, säger Johan Holmgren på Vodafone.
Han förklarar att frågan är ett av de problem som företaget arbetar med att lösa, även om han också hänvisar till att problemet delvis beror på vilken mobiltelefon användaren har.
Johan Holmgren hänvisar till tjänsten "mysmtp" där Vodafone-kunder kan registrera sin personliga e-postadress på Vodafones hemsida, för att på så vis få den "godkänd" som avsändaradress för e-post i Vodafones nät. Men för att det ska fungera krävs att telefonen stödjer en SMTP Authentication - en särskild form av inloggning som görs innan e-posten kan skickas.
Ingen av de nya 3G-telefoner som ni lanserat stödjer ju SMTP Authentication. Det innebär att det inte går att använda sin vanliga e-postadress till att skicka e-post från de telefonerna
- Nej det är sant. Det är klart att det hade varit bättre om de här telefonerna hade stöd för den tekniken för att skicka e-post men alla våra användare har i varje fall automatiskt en euromailadress som de kan skicka e-post från, säger Johan Holmgren.
Enligt Johan Holmgren är det ändå att föredra att använda sin euromail.se-adress i stället för sin vanliga e-postadress.
- Man kan euromail-adressen och vidarebeforda all mail från sin vanliga adress till den. Då kan man också få notfiering av sms när man fått ett nytt mejl, menar Johan Holmgren.
Den som förväntar sig att kunna använda sin vanliga e-postadress för att skicka e-post kan alltså än så länge räkna med problem med Vodafone. Det finns dock vissa sätt att delvis gå runt problemet. Det går fortfarande att hämta e-post från sin vanliga e-postadress. Då tvingas man lägga upp två olika e-postkonton, och när mejl ska skickas får man växla över till euromail-kontot.
Notifiering av ny e-post, en funktion som kan användas med euromail, fungerar så att användaren betalar pengar för varje sms-meddelande om ny e-post.
En annan lösning är att ha sitt personliga e-postkonto hos ett e-postföretag som har en egen server för utgående e-post, och som hanterar skickning av mejl från mobiltelefonen. Ett sådant e-postföretag är home.se.
Ska man inte kunna använda sin vanliga e-postadress när man köpt en av de nyaste 3G-telefonerna som ska vara särskilt bra för mobilt internet?
Jo, vi har uppmärksammat det här problemet och arbetar på att lösa det. Vi kan inte säga idag exakt när vi kommer lösa problemet men vi har det på agendan.