PRYLPORTALEN

Doubletwist smädar Apple igen

Publicerad Uppdaterad

Allas vår norgefavorit Jon Lech Johansen som står bakom Itunes-utmanaren DoubleTwist driver ännu en gång med mäktiga Apple. Nu med en remake av den berömda Macintosh-reklamen från 1984 års SuperBowl.

Jon Lech Johansen, mer känd som DVD-Jon, bör väl vara världens mest kända norrman i branschen vid det här laget. Det började när han 1999 enkelt knäckte kopieringsskyddet för DVD och gjorde det till en barnlek för vem som helst att kopiera filmer.

Nu är Jon i farten igen med mera hackerstunts. Redan förra året presenterade Jon programmet DoubleTwist som öppnar upp bland annat iTunes musikformat till öppen standard utan kopieringsskydd för att fungera på i stort sett alla hårdvaruplattformar. Programmet påminner alltså en del om Itunes men kan användas till en rad mediaspelare, mobiltelefoner och andra typer av prylar. Betaversioner har löpande släppts under året och nu utlovas en skarp version inom kort.

I somras fick Doubletwist en hel del uppmärksamhet via en fräck reklamkupp. Företaget köpte upp annonsyta direkt på fasaden till Apple Store i centrala San Fransisco och gjorde reklam för programvaran riktad till dem som var trötta på Itunes.

Nu är det dags igen. Denna gång med en reklamfilm som scen för scen kopierar Apples berömda reklamspot från 1984, ni vet den som gick under Superbowl och regisserades av Ridley Scott. Men i DoubleTwists version är det Apple och Steve Jobs som är de onda, istället för IBM, och DoubleTwist som är befriaren. Kicka igång de två nedanstående klippen samtidigt så kan ni se själva var inspiration kommer ifrån.






Slutligen ett klipp om hur DoubleTwist fungerar på Mac OS X: