PRYLPORTALEN

Så ska Sony bli störst på hemmabio

Publicerad Uppdaterad

Sony är revanschsugna när det kommer till hemmabio och Prylportalen har fått se deras handlingsplan för att bli störst.

Sony är inte sena att göra en pudel och erkänna att de haft dålig fokus på många produktområden under de senaste åren. Särskilt på hemmabio har det märkts väl, då den forne giganten hamnat allt mer i skymundan, särskilt när det kommer till lösbit, alltså där du köper varje del av anläggningen separat istället för ett komplett set.

Att de tappat fokus märks inte minst under den visning som Prylportalen bjudits in till, där Sony inte ens använder högtalare av eget märke för att demonstrera sina nya förstärkare. Även högtalare är något Sony tittar på, men för stunden ligger fokus på att göra bra ifrån sig bland hemmabiostärkare.

3D rakt igenom

Lustigt nog är det bara företagets värstingmodell i år som levereras med stöd för nätverk och funktioner som DLNA-kompatibilitet och liknande. Istället är 3D tyngdpunkten hos förstärkarna, där funktionen återfinns genom hela 2011-lineupen.

Inbyggt genomgående är även funktionen DCAC. Det är Sony-språk för automatisk kalibrering av högtalarna. Du sätter ut en mikrofon mitt i rummet och så ställer förstärkaren själv in alla högtalarna optimalt. Ingen ovanlig funktion på hemmabiostärkare, men mycket behändig.

Teknikfokuserat
Sony fokuserar mycket på hur det ser ut och hur det låter, gärna med fina ord och konstiga förkortningar som ni redan märkt. DCS är ett annat exempel, som i praktiken betyder att ljudet förändras för att låta mer som i en biosalong. Som modell för biosalong har den legendariska Cary Grant Theater fått stå som akustisk modell.

I övrigt återfinns videouppskalare från Faroudja, uppsampling av ljud till 192 kilohertz, en ljudförbättrare för MP3-filer och liknande komprimerade ljudformat och en automatisk volymkontrollant. Med den ska ljudvolymen hållas på ungefär samma nivå hela tiden, så att du slipper få en hjärtattack när en Tv-kanal byter från lågmäld film till skrikig reklam och liknande.

Hur det låter? Mycket kan nog läggas på de Bowers & Wilkins-högtalare som användes, men när det gäller definition från de olika kanalerna och närvarokänslan i surroundet lät det riktigt bra från den DH820 som utgjorde demoenheten.

Vad tror ni? Tar sig Sony till toppen av förstärkartillverkare?

Daniel Hessel