Java är tekniken som gör att spel fungerar i de flesta mobiler - oavsett märke och modell. Vi förklarar hur du hittar spel för din mobil och recenserar några aktuella titlar.
Java fungerar på olika sorters hårdvara och inuti olika operativsystem - trots att spelen använder samma programkod. Lösningen heter JVM - Java Virtual Machine - eller "sandlådan" som det också kallas. Istället för att javaprogrammen kommer åt processorn eller operativsystemet direkt kör man spelet i sandlådan där allt fungerar på samma sätt oavsett om mobilen heter Nokia, Sony Ericsson eller Huawei.
Alla mobilspel använder inte java - det finns gott om spel även för smartphones med S60, UIQ och Windows Mobile. Smartphone-spelen fungerar inte i lika många olika modeller som ett javaspel, men ibland erbjuder smartphone-plattformen högre prestanda - speciellt när det gäller Windows-mobiler. Aktuella Symbianmobiler (UIQ och S60) har en JVM som är väldigt väl integrerad i operativsystemet. De flesta javamobiler som har riktigt bra prestanda är just Symbianmobiler.
Windowsmobiler kör javaspel i en emulator som utgör ett extra lager mellan mobilens processor och själva spelet. Javaprestandan i windowsmobilerna stannar ofta på ungefär samma nivå som riktigt billiga mobiler - trots mycket minne och snabba processorer. Därför fungerar windowsmobilerna bäst med sina "egna" spel medan Symbian-mobilerna kör både symbian- och javaspel med bra resultat.
Annons
Java i mobilen
Annons
Mobilens javateknik heter Java ME (Micro Edition). Nya javafunktioner paketeras i en så kallad API som standardiseras så att olika programmerare kan använda finesserna på så många olika mobiler som möjligt. Ett grundkrav för att kunna använda javaspel är att mobilen klarar standarden MIDP 2.0 (Mobile Information Device Profile).
MIDP 2.0 är en så kallad profil - en samling av olika funktioner och MIDP 2.0 rymmer multimedia, kommunikation och annat som krävs för att tillverka spel. Utvecklingen går snabbt framåt och nya javafunktioner som drar nytta av tekniken i de senaste mobilerna utvecklas inom ett program som heter JCP (Java Community Process).
Mobiltillverkarna samarbetar och tar fram gemensamma metoder för att använda funktioner som bluetooth, video, musik och 3D-grafik i mobilspelen. Alla funktioner får ett JSR-nummer (Java Specification Request) som gör det lättare att jämföra vad olika mobiler klarar av.
I flera decennier har människor i alla åldrar låtit sig underhållas av sudoku, spelet där man utmanar sina logiska och matematiska talanger. Spelet har utvecklats mycket under årens lopp och finns nu också i mobilen. Här testar vi den mest kompletta mobilutgåvan av sudoku från mobilspelsgiganten Gameloft.
Spelet heter "Platinum Sudoku", och det är inte en tillfällighet att namnet börjar med "platinum". Spelet har fem svårighetsgrader, där den svåraste definitivt kan sätta käppar i hjulet även för den skarpaste spelaren.
Stöter man på problem under tiden man spelar kan man få hjälp av spelets inbyggda guide. Det kostar dock viktiga poäng.
Ju längre man kommer i spelet, ju fler teman låses upp och därigenom kan man anpassa användarytan och spelupplevelsen efter egna preferenser.
Du ligger och njuter av livet i en varm pool, omgiven av vackra kvinnor och läckra drinkar. Hela stället är ett glittrande paradis. Plötsligt gal tuppen och kontakten dras ut. Allt var en dröm, och nu är du vaken i rollen som Mr. Nobody.
Spelet börjar med drömmen om stjärnstatus och man ska styra sin egen spelfigur och se till att denna når framgång i livet. Man kan ändra karaktärens utseende, stil och kön - allt efter egen smak.
Under spelets gång dyker det upp små ledtrådar från en vän, som hjälper dig genom vardagen. Hon ser till att du är på rätt plats på rätt tid, möter nya människor och påminner dig om att betala hyra och liknande "måsten".
I den fjärde upplagan av spelet har superagenten Sam Fisher fått ett nytt uppdrag. Uppdraget går ut på att frita terroristen Jamie från ett strängt bevakat fängelse. Först kan scenariot kännas märkligt, men Sam ska samla in upplysningar om Jamies handlingar och måste därför vinna hans tillit.
Efter fritagningen flyr Sam och Jamie i en stulen helikopter - en färd som följs av en rad utmaningar som inte bara sätter förmågan att snabbt expediera skurkar på prov. Spelet kräver också tålamod och intelligens.
I den sista utmaningen möter man Jamie, som - om allt går bra - blir mördad. Grafiken i spelet är överraskande bra för att vara ett tvådimensionellt spel, och animationerna är snygga och välgjorda. Ljudet är fint och spelet har bra användarvänlighet.
I Harry Potter och Fenixorden ska man spela rollen som självaste Harry Potter och göra uppror mot de nya reglerna på Hogwarts och till sist kämpa mot Mörkrets Herre, Voldemort, som har återkommit. Som vanligt i Harry Potter-spel finns det en massa utmaningar och "mini-spel" som för handlingen framåt.
Eftersom eleverna har förbjudits att utöva magi på skolan startar Harry och hans vänner en hemlig grupp som kallas "Dumbledores Armé", där du (i rollen som Harry) ska drilla dina vänner i magins konst.
Spelet bygger på den femte boken, och det är tydligt att några av scenerna i spelet har hämtat inspiration från filmen med samma namn. Grafiken i spelet är riktigt bra, och styrningen av de olika karaktärerna fungerar som den skall. Det är ett underhållande spel, och det finns material för många timmars spelglädje.
I spelet ikläder man sig rollen som Ethan Hunt, en agent som ska utföra ett antal "omöjliga" uppdrag - åtta stycken för att vara exakt. Uppdragen är förhållandevis lätta i starten, men de efterföljande uppdragen blir en aning svårare. Namnet till trots är spelet långt ifrån omöjligt att klara av. De åtta uppdragen tar totalt cirka två timmar att ta sig igenom. Det är inte jättemycket, men känns lagom för denna typ av spel. Dessutom kan man skruva upp svårighetsgraden, om man vill ha en större utmaning och därmed fler speltimmar.
Grafiken är riktigt bra, och animationerna är snygga och fria från hack. Det ger en bra spelupplevelse. Ljudbilden passar bra till agenttemat, och spelet är generellt ganska underhållande.
Många är bekanta med det klassiska arkadspelet där en mur ska rivas med hjälp av en kula och ett svävande "slagträ". Block Breaker Deluxe utspelar sig i en värld som kretsar kring detta spel - alla spelar och prissummorna är höga. Via spelets karta kan man välja att delta i spel på olika platser och prispengarna kan användas för att köpa "extraliv" och olika prylar i affären. Rätt investerade pengar ger framgång i spelet. Målet är att få spela i ligan - något som kräver en insats på en miljon dollar. Pengarna tjänas in genom egna spelvinster - och vadslagning på andra matcher. Åtskilliga murar ska raseras och under spelets gång får man bekanta sig med olika "power-ups" som både kan underlätta och försvåra spelandet.
Spel som kräver att man använder hjärnan och funderar ut en lösning har blivit mycket populära. "Brain Juice Energy" är det nyaste spelet från Digital Chocolate på detta tema, och bjuder på en rad mindre förbättringar jämfört med tidigare utgåvor. Ett exempel är möjligheten att få instruktioner och tips på lösningar innan spelet börjar. Det gör det enklare att komma in i spelandet.
Väljer man att spela med kalender och loggbok sparas resultaten och via en graf kan man följa sina framsteg (och bakslag). Varje dag är det tre utmaningar som ska lösas. Alla är på tid, och ju fler du klarar under tidsperioden, desto bättre poäng får du. Såväl minnet som den logiska och matematiska delen av hjärnan får sig en genomkörare.
I "3D Coaster Rush" ska man utveckla berg-och-dal-banor runt om i världen. Det gäller att göra turen så vild som möjligt för passagerarna - något som resulterar i höga poäng. Det krävs ett bestämt antal poäng för att komma vidare till nästa bana. Spelet är uppdelat i tre länder, och det finns tio banor i varje land. Med ökad skicklighet stannar fler passagerare kvar på banan. Svårighetsgraden i spelet stiger med antalet banor man genomfört.
Spelet är tredimensionellt, grafiken är ganska snygg och går som smort på Nokia N95. Försöker man däremot spela på Sony Ericsson W880 eller liknande telefoner tenderar spelet att hacka. Det krävs helt enkelt mycket av telefonen för att få en bra spelupplevelse.
Asphalt Urban GT 2 3D är helt klart den bästa utgåvan bland spelen i Asphalt-serien. För er som inte känner till den, kan jag kort berätta, att det är street-racing i stor stil. Men man ska se upp! Polisen är dig nästan alltid i hälarna, och ju mer galet man kör, ju fler patrullbilar och helikoptrar sänds efter en.
Under tiden som man bränner gummi på stadens gator, tjänar man pengar, som samtidigt låser upp fler nya bilar, motorcyklar och städer i spelet. Det finns massor av kända bilar och motorcyklar att välja mellan. Man kan ändra färgen på alla fordon och välja till neonljus i olika nyanser och färger allt efter tycke och smak.
Grafiken är riktigt snygg, och spelet har ett soundtrack med artister som The Pussycat Dolls och Moby.
"Brothers in Arms - Earned in Blood" är ett extremt populärt datorspel som numera också finns i en 3D-version för symbianmobiler.
Som vanligt går spelet ut på att ta sig igenom ett antal uppdrag där fienderna ska skjutas och de oskyldiga befrias. Varje uppdrag inleds med en "briefing", men det dyker också upp tips och instruktioner under spelets gång, om man till exempel plockar upp ett nytt vapen dyker det upp en liten ruta som förklarar hur det skall användas. Smart och effektivt. Spelet hör utan tvekan till de bästa jag testat på en mobiltelefon. Grafiken håller toppklass och flyter suveränt på N95. På Sony Ericssons UIQ3-mobiler förekommer hack, men det är fortfarande fullt spelbart. Ljudets kvalitet matchar grafiken och totalt sett är detta ett synnerligen underhållande spel.
Man kan lätt tro att spelet bygger på den bioaktuella Simpsons-filmen, men så är faktiskt inte fallet. Åtminstone inte helt. Spelet inleds på klassiskt Simpsons-vis och vi möts av Homer som ser på TV tillsammans med sin gris. Plötsligt avbryts tv-programmet av en extra nyhetssändning där Homers gris utpekas som ansvarig för en naturkatastrof. Som ägare till grisen blir Homer tvungen att rädda Springfield från undergång - och tiden som står till förfogande är 30 minuter. Varken mer eller mindre. Det är ingen lång tid, och det är synd att spelet inte varar längre. Spelet går ut på att lösa ett antal problem för att slutligen åtgärda situationen på kärnkraftverket och därmed rädda staden. Jag saknar riktig Simpsons-humor i spelet och konstaterar att en mer genomarbetad story hade kunnat förbättra spelupplevelsen.
Nu är jag ingen stor kännare av FIFA-spel på Playstation eftersom jag normalt håller mig till ISS Pro Evolution. Men nu testar vi FIFA 07 för mobilen och jag kan inte låta bli att bli imponerad.
Startsekvensen skruvar upp förväntningarna. Det finns många lag att välja mellan från 13 olika ligor, från Premier Leagues till La Primera Division, och favoritlaget, Chelsea FC, finns naturligtvis också representerat. Så långt allt väl.
Själva spelet når inte upp till förväntningarna. Grafiken är bra och ljudet likaså, men styrningen vållar problem. I varje fall på N95. Man måste använda många olika knappar när man anfallet och försvarar, men det är lätt att trycka fel och komma åt knappen som avbryter spelet. Dessutom är spelarna svåra att styra redan från början, så man springer ofta förgäves. Med övning går det dock lite bättre.
Betyg
Underhållningsfaktor: 5
Grafik och ljud: 8
Användarvänlighet: 4
Totalt: 57 %
Det är enkelt att komma igång med javaspel. Ett smart sätt är att ladda ned spelen med mobilens webbläsare, men du kan också föra över javafiler, så kallade MIDlets, till mobilen med bluetooth, IR, kabel eller via MMS. Vissa mobiler kan också köra MIDlets direkt från minneskortet.
Installera MIDlets via Bluetooth
1.Ladda ned ett javaspel eller program från webben, till exempel från någon av sidorna i rutan här intill. Spara jar-filen på skrivbordet eller i någon mapp där du enkelt hittar den.
2.Högerklicka på filen och välj "Till Bluetooth" eller "Skicka till Bluetoothenhet". Det kan se lite olika ut beroende på vilken bluetoothdrivrutin din dator har. Kanske måste du välja en kod för att para ihop datorn med mobilen.
3.Svara "Ja" när mobilen frågar om du vill ta emot, installera eller spara filen. När överföringen är klar kan du starta programmet eller spelet direkt i vissa mobiler. I Nokia-mobiler sparas ibland java-program under "Galleri" istället för under "Program".
Installera MIDlets via webbläsaren
1.Öppna en Wap- eller xhtml-sajt där du kan hämta java-MIDlets; till exempel operatörens portal eller midlet.org/wap/
2.Bläddra dig fram till ett spel eller ett program som du vill testa och starta nedladdningen.
3.När nedladdningen är klar - välj "Ja" eller "Spara" för att kunna använda programmet.
för steg>
Tips nr 1
Om din mobil går att koppla till en TV blir spelen roligare. Flera modeller från Nokia, Sony Ericsson och Samsung levereras med AV-kabel som kan ge en mäktigt stor bild.
Tips nr 2
Med ett bluetooth-tangentbord blir mobilspelen lättare att styra.
Tips nr 3
Riktigt avancerade spel där man kan göra många olika saker måste hålla reda på ett stort antal knappar ger inte alltid den bästa upplevelsen i mobilen. Ofta är sådana spel nedbantade versioner av ett PC- eller konsolspel och det är inte alltid som resultatet är lyckat. Enkla spel, som utvecklats speciellt för mobiler, ger ofta den bästa spelupplevelsen.
Exakt vilka java-funktioner som en mobil klarar hittar du lättast på webbsidor för utvecklare eller långt bak bland det finstilta i manualen. I marknadsföringen brukar tillverkarna nöja sig med att ange vilken MIDP-version mobilen klarar. Här är några funktioner som är viktiga för mobilspel.
JSR 75 - "PDA Optional Packages" ger javaprogrammen tillgång till en hel del användbar information som finns lagrad i mobilen, till exempel telefonboken. Den öppnar också mobilens filsystem så att spel och program kan lagra filer och hämta musik och bilder från minneskort.
JSR 82 - "Java APIs for Bluetooth" är ett måste för spel där du kan utmana andra spelare trådlöst eller för navigationslösningar som använder en bluetooth-GPS.
JSR 135 - "Mobile Media API" innehåller funktioner för ljud och multimedia.
JSR 179 - " Location API for J2ME" används för spel med positionering och utnyttjar GPS eller mobilmasternas läge.
JSR 184 - " Mobile 3D Graphics API for J2ME" är mycket användbar för spelutvecklare och innehåller en 3D-grafikmotor.
JSR 185 - "Java Technology for the Wireless Industry (JTWI)" är ett paraply för flera andra JSR-nummer. Enkelt uttryckt är en mobil med JSR 185 / JTWI en mobil som stödjer MIDP 2.0 och dessutom JSR 120 och JSR 135.
JSR 234 - ''Advanced Multimedia Supplements" innehåller funktioner för att använda mobilens kamera, radio och musikspelare i spel
JSR 256 - "Mobile Sensor API" används i spel som utnyttjar mobilens rörelsesensor
Nokia 6300
En billig och snabb javamobil med qvga-skärm och skal i stål.