Bäst på platta

Apptest: Shadowrun: Dragonfall

Cyberpunkens fanbärare gör ett återtåg till mobila enheter.

Publicerad Senast uppdaterad

Fråga vilken äldre rollspelare som helst och de flesta får en nostalgisk tår i ögat när Shadowrun kommer på tal. Spelvärlden i en alternativ framtid där vår värld delas med orker, troll och allehanda oknytt samtidigt som cybernetiska och genetiska modifikationer har en lika självklar plats i samhället som magi. Många minns även hur det såg ut till bland annat Super Nintendo när det gjordes tevespel av rollspelet som ett av systemets riktiga guldkorn (ett av få svensköversatta spel också). Under åren har Shadowrun blivit spel ett antal gånger i såväl ganska lyckad som fullständigt katastrofal form (Xbox 360-shootern med samma namn bör inte tas i med tång ens).


Harebrained Schemes är ett av de företag som fått leka med licensen för varumärket på senare år och som framgångsrikt finansierade Shadowrun Returns via Kickstarter. Dragonfall är det spelets första expansion (till PC) som nu släppts som fristående spel till mobilen. 


Här, liksom i originalspelet, finns väldigt mycket av det som gjort rollspelet legendariskt och det har sneglats både en och två gånger på Super Nintendo-versionen. Här bjuds spelaren på ett riktigt välskrivet äventyr om ett inbrott som går åt skogen och som samtidigt dammar av delar från spelvärldens äldsta legender. Precis som med många rollspel av den amerikanska skolan får vi även känslan av att faktiskt spela en roll här och att våra val har en inverkan på handlingen, till skillnad från vad många japanska dito inte utnyttjar i samma utsträckning.


Spelet i sig är inte jättevackert, men funktionellt. Utöver rejäla laddningstider, lite lagg och buggande ljud när vi lyssnar genom hörlurar (typ samma buggar som Shadowrun Returns alltså) fungerar spelet och dess system riktigt bra. Däremot är det uppenbart att många kontroller är hämtade direkt från PC-styrning med muspekare, för på en liten mobilskärm blir det ofta ganska pilligt att träffa rätt. Betydligt bättre är det på platta där den större skärmen gör det lättare.

Precis som Xcom känns det här som ett förträffligt exempel på att ”riktiga” spel även kan göras riktigt bra i mobilt format. Bara utvecklaren lägger manken till.