-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
Nu öppnar Amazons app-butik

E-handelsjätten Amazon har redan pratat ganska mycket om sin nya app-butik för Android. Men idag slår dörrarna upp och precis som utlovat erbjuds nya Angry Birds Rio exklusivt för den som hittar till den nya butiken.
Vi har skrivit tidigare om Amazons tankar bakom den nya marknadsplatsen för appar. Bland annat så har e-handelsjätten lite annorlunda modeller för prissättning gentemot utvecklare. Amazon tar sig rätten att själva sätta priserna på appar i sin butik bland annat baserat på sin egen försäljningsdata. Utvecklarna sätter ett utgångspris och är sedan garanterade minst 20 procent av detta pris om Amazon rear ut deras app. Motiveringen är att för att maximera försäljningen så behöver priserna vara dynamiska enligt Amazon. Utvecklarna får 70% av försäljningspriset vilket är på samma nivå som hos de andra app-butikerna.
För att locka användare till den nya marknadsplatsen så tänker Amazon locka med att erbjuda en betalapp gratis varje dag.
Det första erbjudandet är alltså helt nya Angry Birds Rio som är gratis första dagen och sedan kommer att säljas för 99 cent, till skillnad mot orginalspelet Angry Birds som varit gratis och annonsfinansierat för Androidanvändare.
Konsumenterna kan köpa appar från Amazon via mobilen eller via webben. Butiken är dock bara tillgänglig för amerikanska konsumenter initialt.