Mindre hutlöst på längre sikt

Krönika: Därför tar de dyra flaggskeppsmobilerna över igen

Det är lätt att förfasas över hur en mobiltelefon kan kosta 20 000 kronor men trots de höga priserna tar nu flaggskeppen åter huvudrollen och lämnar billigare mellanklassmobiler i skuggan.

Blygsamma prestandaökningar år från år, skiftande efterfrågan från oss konsumenter, komponentbrist, ekonomisk kris och pandemi. Det är säkert inte lätt att sitta som ansvarig på en mobiltillverkare och uppskatta vilka modeller som kommer sälja bäst och planera tillverkning och produktutveckling därefter. Inte heller har vi konsumenter det lätt när vi ska välja telefon.

Hur du väljer rätt telefon för dig har skiftat med åren. När teknikutvecklingen gick som snabbast fanns det många som bytte telefon varje eller i alla fall vartannat år. Det hände mycket. Vi fick större skärmar, betydligt fler och bättre kameror, snabbare prestanda och då i nivåer då det verkligen märktes. Vi fick helt nya användningsområden för mobilen. Snabbare datahastigheter, teknik för kontaktlösa betalningar, säkerhet i form av ansiktsigenkänning och fingeravtryck. Helt enkelt grunderna för att telefonen idag kan vara en så integrerad och närmast oumbärlig del av vardagslivet.

Sedan blev allt detta vardagsmat, priserna pressades och all teknik blev tillgänglig till ett betydligt mera tillgängligt pris. Mellanklassmodellerna kunde plötsligt göra allt det som tidigare bara flaggskeppen kunnat, så varför betala onödigt mycket? Parallellt med denna utveckling saktade innovationstakten in och det blev orimligt att köpa ny mobil varje eller ens vartannat år. Operatörer, återförsäljare och mobiltillverkare agerade på det här. Du får rabatt om du samtidigt lämnar in din gamla telefon. Olika typer av abonnemang där du alltid får senaste flaggskeppet blev vanligare. 

Blygsamma prestandaökningar år från år, skiftande efterfrågan från oss konsumenter, komponentbrist, ekonomisk kris och pandemi. Det är säkert inte lätt att sitta som ansvarig på en mobiltillverkare och uppskatta vilka modeller som kommer sälja bäst och planera tillverkning och produktutveckling därefter. Inte heller har vi konsumenter det lätt när vi ska välja telefon.

Hur du väljer rätt telefon för dig har skiftat med åren. När teknikutvecklingen gick som snabbast fanns det många som bytte telefon varje eller i alla fall vartannat år. Det hände mycket. Vi fick större skärmar, betydligt fler och bättre kameror, snabbare prestanda och då i nivåer då det verkligen märktes. Vi fick helt nya användningsområden för mobilen. Snabbare datahastigheter, teknik för kontaktlösa betalningar, säkerhet i form av ansiktsigenkänning och fingeravtryck. Helt enkelt grunderna för att telefonen idag kan vara en så integrerad och närmast oumbärlig del av vardagslivet.

Sedan blev allt detta vardagsmat, priserna pressades och all teknik blev tillgänglig till ett betydligt mera tillgängligt pris. Mellanklassmodellerna kunde plötsligt göra allt det som tidigare bara flaggskeppen kunnat, så varför betala onödigt mycket? Parallellt med denna utveckling saktade innovationstakten in och det blev orimligt att köpa ny mobil varje eller ens vartannat år. Operatörer, återförsäljare och mobiltillverkare agerade på det här. Du får rabatt om du samtidigt lämnar in din gamla telefon. Olika typer av abonnemang där du alltid får senaste flaggskeppet blev vanligare. 

Samtidigt fick mobiltillverkarna finna sig i att vi konsumenter behåller våra telefoner allt längre innan vi byter ut dem. Hur många års systemuppdateringar som erbjöds blev ett viktigt om inte det viktigaste försäljningsargumentet. Operativsystemen i mobilerna får visserligen inte lika många nya funktioner som förr om åren, men uppdateringar är fortfarande viktiga för att bibehålla funktion. Vem vill sitta med en dyrgrip som efter ett par år plötsligt inte kan starta Mobilt BankID, en av de där apparna som blivit ett måste i vardagen.

Idag har pendeln åter svängt. Även om mellanklassmobilerna fortfarande levererar nära på flaggskeppsegenskaper så är det de verkligt (dyra) flaggskeppsmobilerna som åter igen lockar mest. Men de gör det inte för köparens egna behov utan för den totala möjliga livslängden. När det är självklart att en telefon inte bara har en ägare innan den kasseras utan två eller kanske tre är det enklare att motivera priset. Det handlar om att säkerställa bästa funktion på längre sikt. Och då, om man fördelar kostnaden över hela telefonens livstid och på flera användare är kanske priset inte riktigt lika orimligt längre.