Blockeringen verkar fungera
Användandet av annonsblockering störtdyker
Youtubes blockering av annonsblockerare uppges ha lett till en exodus bland användarna.
Efter Youtubes globala introduktion av att blockera
användare som använder programvara för annonsblockering, har mängden
avinstallationer av den typen av programvara skjutit höjden. Det rapporterar
publikationen Wired som citerar ett antal utvecklare av sådan programvara som
uppger att det handlar om flera hundra tusen avinstallationer.
Man citerar bland annat annonsblockeringsföretaget Ghostery
som säger antalet avinstallationer ökade med mellan 300 och 500 procent under
oktober och att 90 procent av alla som fyllde i en undersökning när de
avinstallerade programvaran angav YouTubes ändringar som anledning till
avinstallationen.
Även företaget AdGuard bekräftar att antalet dagliga
avinstallationer ökade under hela oktober. Efter att normalt ligga på drygt
6000 avinstallationer/dag ska man under oktober ha snittat på 11000 per dag för
Chrome-tillägget, och det steg till som mest 52000 på en enda dag den 18
oktober när YouTubes meddelanden började spridas i större utsträckning.
Samtidigt ska det även förekomma nya installationer av olika
programvaror, vilket kan tyda på att användare löpande installerar och
avinstallerar för att se om det går att hitta en annonsblockerare som
fortfarande fungerar.