Project Morpheus
Första kollen: Sonys vr-hjälm
Project Morpheus, Sonys motsvarighet till Oculus Rift, lovar gott inför framtiden.
Virtual Reality sias vara framtiden för spel - återigen. Efter att mer eller mindre ha ansetts vara stendött sedan 90-talets staplande försök, är det nu många som har fått upp ögonen för tekniken i och med Oculus Rift.
Sonys svar heter Project Morpheus och under pågående IFA-mässan i Berlin visar man upp den senaste protoypen av sin virtual reality-hjälm.
Project Morpheus har en 5,7-tums OLED-panel med upplösningen 1920 gånger 1080 bildpunkter, vilket ger 960 x 1080 pixlar per öga, och en skärmfrekvens på 120hz. Latensen är på 18 millisekunder, vilket enligt Sony innebär drygt en halvering i tid jämfört tidigare prototyper.
Under min drygt fem minuter långa demonstration hos Sony får jag testa en förstapersonsskjutare. Hjälmen är nätt och känns inte särskilt tung att bära. Vi får två Move-stavar att hålla i och stiger sedan i in i spelet.
En sak som utmärker Morpheus är att hjälmen kan läsa av rörelser i 360 grader, förutsatt att spelet har stöd för det. Det är riktigt häftigt att kunna vända sig om helt och hållet, titta upp och ner samt åt sidorna utan att illusionen brister. Det känns helt enkelt lite som att stiga i en annan värld.
Vi hamnar direkt i en eldstrid mot en hel armada av kostymklädda herrar med mord i sinnet. Jag hittar ett skrivbord att ta skydd bakom och ställer mig på knä medan kulorna viner förbi. Spelvärlden känns inte realistisk - vilket heller inte är syftet - men vr-upplevelsen är ändå så pass levande att jag kommer på mig själv att försöka luta huvudet mot skrivbordet medan jag laddar om.
Om Project Morpheus blir en succé eller inte får tiden utvisa. Men vårt första test av Sonys teknik lovar minst sagt gott inför framtiden.
Enligt Sony siktar man på att släppa Project Morpheus på marknaden någon gång under första halvan av 2016.