Godkänt för Telenor första året

Telenor redovisade under torsdagen siffrorna för sista kvartalet 2006. Bolaget verkar ha lyckats hålla ställningarna i Sverige sedan köpet av Vodafone.

Publicerad Senast uppdaterad

Företaget som ändrade namn från Vodafone till Telenor i april förra året rapporterade att försäljningen i mobilverksamheten under kvartalet uppgick till 1798 miljoner kronor, vilket är en blygsam positiv förändring med 1 procent jämfört med kvartalet innan. Den uppges främst bero på ökat användande.

Resultatet i form av EBITDA slutade på 399 miljoner kronor, vilket är en minskning jämför med kvartalet innan. Resultatet dras ner av högre försäljnings- och marknadskostnader i vilket lanseringen av Glocalnets mobilerbjudanden ingår. Genomsnittsintäkten per kund var 289 kronor, en ökning med 1 procent sen kvartalet innan.

Företaget uppskattar sin egen marknadsandel på mobilområdet till 17 procent. Det totala antalet kunder är 1 733 000 av vilka 553 000 använder kontantkort.

- Vi har under 2006 stärkt vår position som helhetsleverantör på den svenska marknaden med en tydlig varumärkesstrategi där Telenor, Glocalnet och Bredbandsbolaget spelar varsin viktig roll. Vi ser dessutom att våra kunder använder våra tjänster alltmer, vilket resulterar i att den genomsnittliga intäkten per kund ligger på en stabilnivå trots prispress på marknaden, sa Johan Lindgren, vd för Telenors svenska verksamhet, i ett pressmeddelande.

Företaget köpte även Spray Telecom för 172 miljoner kronor den 1 januari i år.