-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
Kräver att tillverkarna tar sitt ansvar
Elektronikkedjorna är bland annat kritiska till att tillverkarna inte tar sitt ansvar över den låga produktkvaliteten. Dessutom riktas kritik mot att myndigheterna har infört fem års reklamationstid trots att mobiltelefoners genomsnittliga livslängd är betydligt kortare än så.
Ansvariga myndigheter och den norska motsvarigheten till konsumentverket bjuds därför också in till diskussionen. Inbjudan är utformad som ett öppet brev som skickades ut till norska pressen i dag onsdag, skriver norska It-avisen.
"Mobiltelefoner tål mindre än många tror. Reklamations- och servicetal från Norges två största elektronikkedjor, Elkjøp och Expert, visar på en uppseendeväckande hög felprocent på mobiltelefoner. Kedjorna förtvivlar över dålig kvalitet på produkterna, lång servicetid, och oklara direktiv för hur konsumentköpslagen ska tolkas vid reklamation. På kundernas vägnar kräver kedjorna nu ett klargörande över vad en mobiltelefon ska tåla och hur länge den är avsedd att hålla." Så lyder inledningen av brevet.
I brevet hävdar elektronikkedjorna också att mellan 10 och 30 procent av de mobiltelefoner som säljs kommer tillbaka med fel. Tidigare hävdade norska Expert att det var fel på 52 procent av Sony Ericssons mobiltelefoner, men den statistiken visade sig vara osäker.