Säljer bra

Uppåt för Huawei

Kinesiska Huawei och dess dottermärke Honor har börjat sälja riktigt bra.

Publicerad Uppdaterad

Huawei har, även i Sverige, gått från att vara en ganska okänd spelare utanför Kina som mest gjort sig ett namn i budgetsegmentet till att bli riktigt välkända i alla segment. Företaget är idag tredje störst i världen och nu har de även siffror på enskilda modeller att skryta med.

Flaggskeppet Huawei P9 har nämligen sålts riktigt bra enligt deras egna siffror. Sex veckor efter släpp ska telefonen ha sålts i 2,6 miljoner exemplar. Procentmässigt jämfört med föregångaren P8 har försäljningen gått upp med rejäla kliv världen över, 1000 procent i Frankrike, 400 i Polen och Finland, 300 i Storbritannien och totalt hävdar Huawei att de nått en marknadsandel för hela världen på 8,5 procent. När Huawei visade sina siffror för första kvartalet i år handlade det om en 65 procentig ökning från samma period förra året och 28,3 skeppade lurar. Därför känns inte företagets mål för 2016 på totalt 140 miljoner sålda enheter helt avlägset.

Även Huaweis dottermärke Honor har visat upp säljsiffror för den billiga Honor 5X. Här handlar det om åtta miljoner sålda enheter världen över sedan släppet för ungefär ett halvår sedan.