När tjuven är framme

Så gör du om mobilen blir stulen

Se till att minska skadorna innan du blir av med mobilen och lär dig vad du ska göra när olyckan väl inträffar, ja vi berättar allt du behöver veta för att överlista mobiltjuven innan tjuven överlistar dig.

Publicerad Uppdaterad

Mobilen blir stulen. Det händer oftare än vad man kan tro och förövarna blir slugare och slugare. Och samtidigt som det kan svida rent ekonomiskt att bli av med mobilen så finns det ytterligare en dimension till eländet. Vi lever våra liv mer och mer uppkopplat, både socialt och tjänstemässigt. Facebook, Twitter, banken, dina mejlkonton – såväl privata som i tjänsten, ja allting finns där om du har oturen att tjuven lyckas komma in på mobilen. Men hur dystert det här än kan låta så finns det saker man kan göra, både i förebyggande syfte och om tjuven nu har sprungit iväg med din dyrgrip. I den här artikeln går vi igenom vad du ska tänka på.

Redan när du köper din mobil så finns det saker du kan göra för att vara säker på att du har förberett dig om du skulle ha oturen att bli av med den i framtiden. Det kanske viktigaste är att spara kvittot på ett säkert ställe och att ta en digital bild av kvittot, som helst sparas i någon bildmolnlagringstjänst. Det sistnämnda är främst för att kvitton kan blekna, råka slängas eller hamna i tvätten. Se till att den digitala kopian av kvittot är skarp så att man kan utläsa saker som inköpsdatum, produktnamn med mera.

När du väl packar upp mobilen så kan det vara bra att ta ett foto av enhetens serienummer och enhetens IMEI-nummer (båda brukar stå på sidan av lådan). Det sistnämnda är en 15 siffror lång kod som identifierar just din specifika mobiltelefon. Både serienummer och IMEI-nummer brukar stå även i mobilens inställningsmeny, under ”om telefonen” och ibland i dess undermeny ”status” men sådant kan variera lite beroende på tillverkare och operativsystem. Ta en skärmavbild på siffrorna och igen, spara bilden i molnet (den hjälper inte mycket om den bara är sparad på mobilen som blir stulen). Spara gärna produktlåda, laddare och dylikt för säkerhets skull, även om du kanske använder din förra mobils laddare.

”Glada människor” är perfekta offer

Det bästa är självklart att inte bli av med mobilen till att börja med. Det kanske låter självklart och det finns väl inget man kan göra för att förhindra en stöld? Jo det finns det faktiskt, genom att man minimerar tjuvens tillfällen. Det är absolut vanligast att mobilerna försvinner ute i kvällsvimlet och särskilt stor risk löper man under vissa tider på året.

– Det är främst på sommaren vi kan se ett ökande antal fickstölder. Det är krogköer och inne på krogen som är väldigt vanliga stöldställen, som polisen också har varnat för. Det händer mycket i kön in till en krog och inne på restaurangen, när man har mobilen på bordet. Framför allt är det vanligt att kvinnor blir bestulna ur handväskor eller andra väskor. Om gärningsmannen ser att personen lägger ner mobilen men inte stänger väskan, så är det lätt att bara stoppa ner handen så är telefonen borta, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg Hansa.

På hösten och vintern går krogkö- och restaurangbesöksrelaterade stölder ner eftersom färre människor rör sig ute på kvällarna. Istället ökar heminbrotten. De är svårare att skydda sig mot, men utöver bra lås och larm så finns det ytterligare en sak man kan tänka på. Det man kan göra är att inte lämna prylarna framme när man inte är hemma. Ju längre tid det tar för tjuven att hitta värdesaker desto större är chansen att någon uppmärksammar inbrottet och ringer polisen eller att tjuven helt enkelt ger upp letandet för att det tar för lång tid.

Ingår i hemförsäkringen

Mobiltelefoner täcks av den vanliga hemförsäkringen när det kommer till stöld. Försäkringen gäller även fyrtiofem dagar i utlandet om man är på resande fot. Däremot täcker den inte om man slarvar bort mobilen på egen hand eller tappar den i marken.

Om det handlar om vad vi kallar för plötslig eller oförutsedd skada, att man tappar den i marken, tappar den i vattnet eller sätter sig på den eller vad man nu gör, så krävs det alltså en så kallad allrisk, som hos oss heter ”drulle”, säger Håkan Franzén.

Självrisken hos Trygg Hansa är på 1 500 kronor. Den är generell för all egendom som ingår i försäkringen. Är mobilen mindre än ett halvår gammal, sett från inköpstillfället, så har man som kund rätt till full ersättning för att köpa en ny mobil, så kallad halvårs återköpsrätt. Är den äldre än ett halvår så gäller en fallande skala. Man får till exempel ut 70 procents ersättning om mobilen var mellan ett halvår och ett år gammal. Handlar det om en äldre mobil kan restvärdet motsvara endast 20 procent av vad en motsvarande mobiltelefon skulle kosta i nypris.

– Faller det inte på självriskstrecket så har du i alla fall restvärdet, det kan ju vara fler föremål som du har blivit av med vid samma tidpunkt, förklarar Håkan Franzén.

Spärra SIM-kortet

De flesta stora mobiltillverkare, exempelvis Sony, Apple och Samsung, har egna ”hitta enheten” och ”radera data”-tjänster till sina enheter. Tjänsten aktiverar man från mobiltelefonen och ofta får man också frågan om man vill göra det när man gör de grundläggande inställningarna första gången man startar sin nya mobil. Utöver att Apple i Ios alltså har tjänsten Hitta min Iphone så har både Microsoft och Google en generell sådan tjänst som är knuten till Windows respektive Android. Generellt innebär dessa tjänster att du dels kan se på en karta var telefonen befinner sig, förutsatt att den är igång och har uppkoppling, dels att du kan låsa telefonen samt radera innehållet på den. Det är bra om man oroar sig för att privata bilder eller vänners kontaktuppgifter hamnar i fel händer.

Om du har registrerat din mobil och aktiverat någon av nyss nämnda säkerhetstjänster (vilket du absolut bör göra), så är en koll på dessa tjänster det första du ska göra när du misstänker att något tagit din telefon. Det kan du göra via en dator, eller till och med via en väns mobiltelefon, så länge du har inloggningsuppgifterna för tjänsten till hands. Det kan faktiskt hända att du glömt mobilen hemma eller att den ligger i fickan på jackan som du har lämnat in i garderoben, trots att du var säker på att du hade den i byxfickan.

För att du ska kunna hitta telefonen med en av de här tjänsterna krävs som sagt att telefonen har uppkoppling och det är en anledning till att du kanske ska söka efter telefonen innan du sedan spärrar SIM-kortet. För även om du har blivit av med din mobil och anmält den som stulen så är du fortfarande betalningsskyldig för samtal och köp som görs med den. Du vill inte få en faktura med 300 utlandssamtal som du inte har gjort.

När det sedan är dags att polisanmäla kan du ha nytta av den information du eventuellt fått ut av tjänsterna för att hitta din försvunna telefon. Polisanmälan kan man göra via ett webbformulär på polisens webbplats, genom att besöka en polisstation eller genom att kontakta polisen på telefonnummer 114 14. Det är även polisen som tar emot IMEI-numret på telefonen (som du redan hade sparat på ett säkert ställe, eller hur?). Då hamnar mobilen i ett centralt internationellt register över stulna mobiler, och dyker den senare upp i mobilnätet så kommer den att flaggas som stulen och ska därmed bli obrukbar.

I samband med att anmälan registreras kommer du även att få ett diarienummer som du ska skriva ner och senare uppge vid kontakt med ditt försäkringsbolag.

”Nylanseringsanmälan”

Det är tyvärr inte bara tjuvar som har tvivelaktig moralisk kompass. I samband med att det släpps en ny modell av exempelvis Iphone eller Samsung Galaxy S så brukar försäkringsbolagen se en plötslig ökning i antalet försäkringsärenden av respektive tidigare mobilversion. Men trenden verkar vara att dessa fall minskar jämfört med tidigare.

– Vi kan fortfarande se en tendens om att antalet anmälningar av stulna mobiler ökar när Apple eller andra större tillverkare lanserar någonting nytt. Sen har väl bolagen blivit, och då törs jag nog prata för hela branschen, lite mer noggranna vid de här släppen av telefoner. Vi kollar lite mer så att vi inte riskerar att kunder passar på och byter upp sig. Jag tror att man kan säga att vi blir lite mer observanta. Sen brukar journalister skriva om det här i samband med släppen, och då är det klart att då kanske man funderar en extra gång om man ska göra en försäkringssak av något som inte är en försäkringssak. Jag vågar nog påstå att vi ser det fortfarande men kanske har det minskat litegrann, säger Håkan Franzén.

Har man bara allting i ordning så ska det inte vara problem att få ut ersättning, oavsett om det släppts en ny mobil eller inte vid det tillfället. Men har man inte följt stegen som står i början av den här artikeln så kan det bli svårare.

– Det är alltid lättast om du kan fota av eller skicka in ett kvitto eller en garantihandling, då är saken mycket mer klar. Om du har en kund som har en telefon som är två månader gammal och råkar ut för något och det finns inte ett papper, det finns ingenting, ja då kan det bli bekymmersamt för du måste ju ändå visa att du har haft den. Då får man försöka att bevisa det på ett annat sätt. Du kanske kan gå tillbaka till stället där du har köpt den och få en kvittokopia eller ett nytt garantipapper, eller du kanske har asken kvar eller någonting annat som styrker. Det här är ändå föremål som kostar flera tusen och då ska ju kunden kunna styrka sitt innehav, som vi säger på försäkringsspråk.

Du som har rent mjöl i påsen bör alltså passa på att spara bevis på ditt köp för att undvika krångel den dag då olyckan eventuellt är framme.

Förbered dig

Först och främst är det viktigt att spara kvitto, IMEI-nummer och serienummer på den mobil du använder. På kartongen hittar du ofta IMEI-numret, som du använder för att stöldanmäla telefonen om olyckan skulle vara framme.

Många av dagens smartphones har antistöldtjänster som gör att du dels kan se var telefonen är, dels låsa den och radera information samt försvåra för tjuven att nollställa telefonen och använda den själv.

Alla de stora operativsystemen har den här typen av tjänster oavsett vilken tillverkare som gjort telefonen.

Apple Ios: Tjänsten heter Hitta min Iphone, är kopplad till ditt Icloud-konto och du aktiverar den genom att gå till Inställningar, Icloud och sedan bläddra ner till Hitta min Iphone. Det fungerar på både Ipad och Iphone.

Android: För att du ska kunna hitta en förlorad Androidmobil måste du först ha aktiverat platstjänster i din telefon, vilket du gör i Inställningsmenyn. Du behöver även vara inloggad med ditt Google-konto. Under en speciell app kallad Google Inställningar (eller i vanliga Inställningsmenyn under menyvalet Google, beroende på vilken telefon du har) hittar du möjligheten att skydda din telefon när den försvunnit. Under rubriken Säkerhet ska du aktivera funktionerna “Hitta enheten via webben” och “Tillåt fjärrlåsning och fjärrensning”. Efter det kan du logga in med ditt Googlekonto på android.com/devicemanager för att hitta, låsa eller radera innehållet på distans.

Windows: För att hitta en försvunnen Windows-telefon ska du först ha loggat in på telefonen med ett Microsoft-konto. Det är också bra om du från applistan trycker på appen Inställningar, väljer Uppdateringar och säkerhet och sedan Hitta min telefon. Markera där kryssrutan Spara min enhets plats med jämna mellanrum så att den blir lättare att hitta. När det är gjort kan du hitta din telefon genom att logga in med ditt Microsoft-konto på adressen https://account.microsoft.com/devices.

När stölden har skett

1. Börja med att se om du kan hitta telefonen med någon av ovanstående tjänster. Kanske har du bara glömt var du lagt telefonen?

2. Om telefonen verkligen är borta är nästa steg att spärra abonnemanget så att tjuven inte kan ringa på din bekostnad. Ring din operatör på något av numren här intill.

3. Polisanmäl stölden och uppge då även telefonens IMEI-nummer så att telefonen kan registreras som stulen.

4. Anmäl stölden till ditt försäkringsbolag och se till att ha kvitto och polisanmälan tillgänglig.

Undvik chockräkning

Dessa nummer till mobiloperatörerna kan du ringa om du vill spärra ditt SIM-kort:

Telia: 020-411 000
Från utlandet: +46 771 411 000
Eller via tjänsten Mina Sidor på telia.se

Tele2: 0586-79 53 88
Från utlandet: +46 856 22 20 40

Telenor: 020-222 222
Från utlandet: +46 708 222 222
Eller via tjänsten Mina Sidor på telenor.se

Tre: 0735-300 399
Från utlandet: +46 771 735 300