Trots Galaxy Note 7-fiaskot

Samsung åter korat till mest pålitliga varumärket i Asien

Samsung – ett varumärke att lita på? Det tycker i alla fall 6 000 asiater.

Brinnande och exploderande telefoner har inte gjort konsumenterna nämnvärt skeptiska till Samsung. Det visar marknadsundersöknings-företaget Nielsens årliga undersökning av vilka varumärken som de asiatiska konsumenterna litar på mest.

Publicerad Uppdaterad

Det är sjätte året på raken som Samsung plockar hem titeln ”mest pålitliga varumärket” i Asien. Det är inte bara anmärkningsvärt på grund av Note 7-debaclet, utan även på grund av att undersökningen inte heller är begränsad till asiatiska varumärken. Samsung slår bland annat stora etablerade varumärken som Apple och Nestle på fingrarna. Totalt 1 000 varumärken finns med i undersökningen, där man tillfrågat 6 000 personer i 13 asiatiska länder. 

”Hanterade skandalen bra”

Att Samsung hamnat högst på listan beror förstås inte enbart på företagets smartphone-enheter, utan på att man har en bred produktflora och har vunnit konsumenternas tillit på en rad olika områden. Samsung menar själva dessutom att man hanterade hela Note 7-fiaskot med bravur, och att man därför lyckats bibehålla kundernas förtroende. Den saken kan förvisso ifrågasättas, då det initiala återkallandet präglades av en hel del rörighet. 

Källa