Så lyckas du

Att leva på app-utveckling

Många drömmer om att utveckla nästa storsäljare i programbutikerna och håva in storkovan. Mobil har tagit ett snack med två av hjärnorna bakom app-företaget Swedish Application Development för att reda ut vad du behöver för att lyckas i branschen och hur du når dit.

Publicerad:

1 sep 2011 - 13:00

Uppdaterad:

7 jan 2014 - 14:01

Appar är ett relativt ungt fenomen inom mobilområdet. Men ser du tillbaka på de senaste 3 åren ser du en närmast explosionsartad utveckling. I programbutiken App Store finns det i skrivande stund över 425 000 appar och Apple firade nyligen det faktum att användare sammanlagt laddat ner fler än 15 miljarder applikationer till Ios-enheter sedan starten för 3 år sedan.

Google var snabba att haka på app-trenden i och med sitt mobila operativsystem Android. I dagsläget innehåller programbutiken Android Market över 300 000 appar, det är en rasande utveckling sett till att butiken bara funnits sedan hösten 2008.

Och det finns många som vill haka på tåget och släppa nästa storsäljare. Men nuförtiden är det svårare att sticka ut i och med att konkurrensen är större än den var för bara ett år sedan.

– Appar är en ganska ung marknad, men det har hänt otroligt mycket. För bara två år sedan släpptes pruttappar som Ifart, nu är apparna mycket mer avancerade och kraven högre, säger Kristofer Sommestad som arbetar som utvecklare hos företaget Swedish Application Development.

Han har arbetat som utvecklare ihop med företagets vd, Erik Ramberg, i över tio år.

– Det blir bara svårare och svårare att konkurrera om platserna. Du blir en av flera hundratusen. Det fanns ett fönster av guldgrävardagar, men de dagarna är förbi. Men har du en bra idé är det klart att du ska satsa på den. Även om du kanske inte får en hit och hittar guld så hamnar du i folks ficka, och att se sin egen app användas av en främmande person på tunnelbanan räcker långt för många, säger Erik.

En bra idé

Är du en av dem som sitter med en superbra idé som du vill förverkliga? Då krävs det ett antal saker av dig för att din app ska lyckas. Först och främst behöver du som sagt ha en bra och originell idé. Men sedan behöver den även vara väl genomförd. Erik nämner en applikation som får exemplifiera det här: min älskling-appen. Det är en briljant idé med ett väldigt enkelt genomförande, nämligen en app bestående av ett hjärta och när du trycker på hjärtat ringer den upp det telefonnummer du valt ska vara din älskling.

– Det är lätt att man spånar iväg och lägger till tio olika funktioner. Min älskling-appen är ett bra exempel på att en app kan må bra av att man håller sig till kärnan. Folk använder ju telefonen i en annan kontext än datorn. När du tar upp mobilen är du målmedveten, du vet vad du vill göra. Därför tror jag nytto-apparna måste vara väldigt rakt på sak, säger Erik.

När du väl fått ihop appen till de olika programbutikerna du valt kommer marknadsföringsdelen. Eftersom det finns så mycket appar i butikerna är det svårt att sticka ut. Att skicka iväg ett mejl till olika tidningar som skriver om appar och mobiltelefoner kan vara ett sätt att nå ut. Ett annat sätt kan vara genom att posta inlägg om din app i olika forum där du tror att det finns folk som kan vara intresserade av den.

Men det absolut bästa är om du får Apple att nämna din app i någon av företagets app-listor.

– Effekten av att ligga på topplistan betyder så otroligt mycket. Har du väl tagit dig dit, och om du har en bra produkt, kan du bli kvar där ganska länge. Du kan gå från ett par hundra nedladdningar per dag till flera tusen, säger Kristofer Sommestad.

Men att ta sig upp på feature- och topp-listorna är inte det enklaste.

– Det finns så otroligt många bra appar som aldrig hamnar där. För att hamna som featured i Apples listor måste du ha något som Apple tycker är bra. Det finns även företag utanför Sveriges gränser som hjälper dig att klättra i ranking på topplistorna med olika tveksamma metoder. Sedan finns det ju många appar som abonnerar på topplatserna. De apparna har redan så många sälj att en ny app inte har en chans, dessutom laddar nya kunder mest ned apparna på topplistan så de än mer befäster sin position. Ett slags moment 22 i App Store, säger Kristofer och fortsätter:

– Vi på SWAD gör ju framför allt nyttoappar till företag så vi exponeras inte för det här problemet. Men spelutvecklarna slåss ständigt mot lotteriet.

App eller hemsida?

Både Erik och Kristofer menar att inte alla idéer passar som just app, vissa gör sig bättre som mobila webbsajter och det är också där som de bägge menar att framtiden finns. De säger att appar, i framtiden, förmodligen kommer vara mer som komplement med specialfunktioner och inte hela webbsajter som de är nu.

– Ska du ut i en mobil enhet bör du först ställa dig frågan, ska vi göra en app, ska vi göra en separat mobil webbsida eller ska vi göra helt rätt från början och göra en sajt som anpassar sig efter telefonen, surfplattan, datorn eller vilken enhet man besöker sidan med, säger Erik.

Hans bestämda åsikt är att det börjar sätta sig i ryggraden hos folk nu att öppna webbläsaren för att hitta information och inte fundera över om företaget eller hemsidan finns i som app och därefter ladda ned den. Appar kommer att fylla andra funktioner. Kristofer ger mig några exempel:

– En app kan till exempel vara bra om du vill lyssna på Spotify, navigera till en specifik plats eller om du behöver bluetooth till något speciellt, medan en tidning passar bättre som webbsida.

De nämner bägge två pushmeddelanden som något appar bör utnyttja bättre i framtiden. Om du till exempel går förbi en klädbutik på stan och du har valt att ta del av butikens erbjudanden borde du kunna få ett pushmeddelande från företaget när du passerar skyltfönstret, har de ett specialerbjudande på kavajer just då ska du få det i samma stund som du befinner dig på platsen. Informationen ska ges till dig, du ska inte behöva leta upp den själv. Det tror de är framtiden.

De stora drakarna

Oavsett vilket eller vilka mobila operativsystem du väljer att utveckla appen för gäller det att du har koll på programmering. Ska du utveckla för Android är det Java som gäller och ska du utveckla för Ios bör du ha koll på Objective-C. Men det är inte bara programmeringsspråken som skiljer dem åt, du ges även olika för- och nackdelar med de olika operativsystemen.

– Utmaningen med Android är att det finns så många olika kombinationer, du behöver till exempel göra tredubbelt av alla grafiska element och avsätta mer tid för att testa appen – det är olika skärmstorlekar, processorer och så vidare att ta hänsyn till. Hos Apple tar det å andra sidan lång tid att få ut appen. Det finns riktlinjer och kvalitetssäkringar som gör att det kan vara upp till tre veckors väntetid innan den dyker upp i programbutiken, och får du något fel måste du åtgärda det och börja om processen. Hos Android Market får du ut appen på en timme, oavsett hur den ser ut eller fungerar - på gott och ont, säger Kristofer.

Vad gäller enkelhet för nybörjare menar Kristofer att det går på ungefär ett ut. Du får ut appen snabbare på Android Market, även om den kanske inte är världens snyggaste eller smartaste, eftersom Google inte övervakar utbudet på samma sätt. Det gör också att app-utvecklingen blir rolig, du kan snabbt se resultatet av allt ditt hårda arbete. Men utvecklar-nätverket till Android är i dagsläget mindre.

– Android är yngre och app-communityt därför mindre. I Ios är det enklare att hitta information om lösningar, det gör det lättare för nybörjare att komma igång med utvecklingen av appen. Men så kommer det förmodligen inte vara om ett år när Android kommit ikapp, säger Kristofer.

Mobila operativsystem och kunskaper

– Hittills har vi bara gjort appar för Ios och Android, men det finns inget som hindrar oss från att göra appar för exempelvis Windows Phone, säger Erik.

I sammanhanget är Windows Phone fortfarande en ung spelare, trots att operativsystemet funnits i många år nu. Men det är först det senaste året som det börjat snackas applikationer i allt högre grad från officiella representanter, och för inte mer än ett par veckor sedan kunde företaget stoltsera med fler än 20 000 appar i programbutiken Market. Dock en nätt summa sett till konkurrenterna.

Men varken Erik eller Kristofer tror att det är bra att låsa sig till ett system som utvecklare.

– För några år sedan gjordes många hemsidor i Flash och det var stor efterfrågan på duktiga Flashprogrammerare. Men när SEO dök upp som ett begrepp på allvar, då var du tvungen att kunna mycket mer. Nu finns det möjlighet att göra häftiga appar, men jag tror att det är bra om du i slutändan kan mer än så om det här är något du tänker satsa på inför framtiden, säger Erik och Kristofer fyller i:

– Det är bra att ha mer djuplodande kunskaper om andra system och databaser utöver den mobila världen. Du måste vara duktig på programmering i grunden, och duktig på gränssnitt.

Det är mycket att leva upp till för den som vill kunna leva på app-utveckling. Men man måste våga för att vinna.

.

.

 

.