Ny funktion i appen

Fishbrain nu med fångstprognos

650 000 fiskentusiaster kan nu få en prognos över fångstchansen.

Publicerad Uppdaterad

Den populära appen Fishbrain, som idag används av 650 000 fiskeentusiaster runt om i världen, har lanserat en forecastfunktion som ger användaren en prognos över förutsättningarna för en viss typ av fångst i ett visst område.
– Vi har jobbat med detta i över ett halvt år nu. Vi behövde ha tillräckligt mycket data för att kunna genomföra datamining. Vi har nu position och gällande väderdata för över 225 000 fångster, vilket gör det möjligt för oss att erbjuda, kopplat till en fem dagars väderprognos, en prognos över förutsättningarna för att fånga en viss art, förklarar Johan Attby, grundare och vd på Fishbrain, för Mobilbusiness.

Förutsättningarna får ett betyg mellan 0 och 10, där 10 står för bäst möjlighet att fånga en viss fiskart. Någon garanti erbjuds dock inte, förtydligar Johan Attby.
– Det finns redan idag andra appar som erbjuder prognoser men ingen som använder sig av riktig fångstdata, säger han.

Som exempel nämner Johan Attby appar som använder sig av solunarteorin, det vill säga forskning från 1926, som – lite förenklat – spår när en fisk mest sannolikt kommer att nappa.

Vägen till lönsamhet
När Fishbrain vann Guldmobilen för Årets Startup vid Mobilgalan 2014 i början av november hade communityn 600 000 medlemmar. Idag är siffran 650 000.
– Vi växer med cirka 1 000 nya medlemmar om dagen. Vår användartillväxt är säsongsbetonad och vi växer fortare under sommarmånaderna jämfört med vinterperioden, säger Johan Attby.

Företagets fokus är idag att växa sin användarbas men Fishbrain Forecast är första steget mot att tjäna pengar. Från och med januari kommer Fishbrain Forecast nämligen att erbjudas som premiumfunktion i appen.

Fortast växer Fishbrain i USA där även de mest hängivna fiskentusiaster av communityn finns, säger Johan Attby.
– Det är också en marknad som vi fokuserar mycket på.

Enligt Bloomberg spenderar amerikanske fiskeentusiaster 48 dollar per år på bete för fisk och fiskeutrustning. 

Att fiskeentusiaster spenderar mycket pengar är något som Fishbrain ser som en möjlighet för ytterligare intäkter framöver.
– Vi har en mycket specifik och engagerad målgrupp och en aktivitetsfeed som fungerar ungefär som Facebooks nyhetsflöde. Där kommer vi att erbjuda annonsering. Men vi ser också möjligheter med att på sikt ha en affiliate-modell där man exempelvis kan köpa ett fiskekort eller utrustning. Det är dock inte något vi planerar att göra redan under 2015, säger säger Johan Attby.

Fishbrain finns i till Ios och till Android.