80 000 dollarsmål

Nu startar Flic sin crowdfunding-kampanj

Nu är Flic redo att dra igång sin crowdfunding-kampanj på Indiegogo.

Publicerad Uppdaterad

Vi har skrivit om den lilla Bluetooth-knappen Flic från Shortcut Labs tidigare, både en och två gånger. Nu har de kommit tillräckligt långt i utvecklandet av knappen för att gå ut lite mer allmänt med den. Idag drar de igång en Indiegogo-kampanj där målet är att dra in 80 000 dollar (strax under 600 000 kronor) under de närmaste 48 dagarna. Vill du köpa en knapp via kampanjen börjar priserna på 19 dollar (140 kronor).

Vad som skiljer det här projektet en aning från många andra crowdfunding-historier (och utöver att det är ett svenskt gäng bakom produkten då) är att deras projekt har stöd av hårdvaruinkubatorn Highway1, som bland annat varit med och tagit fram prototyper och hjälpt till med kontakter mot fabriker. Av den anledningen känns målet att släppa knapparna skarpt i mars nästa år som en rimlig målsättning, istället för att det ska försenas i oändlighet som många andra kända crowdfunding-projekt.

En tidig version, då produkten fortfarande hette Shortic. Ett namn som inte riktigt fungerade borta i staterna.

Vi besökte Shortcut Labs för ett tag sedan och fick se hur knappen utvecklats, från fyrkantig plastklump till gummerad cirkelformad knapp och det känns betydligt mer nära verkligheten än vad många andra crowdfunding-projekt gjort under åren. 

Olika generationer av Flic med den (nästan) färdiga versionen till vänster.

Exakt vad du kan styra ska vara lite upp till dig och appen i sig kan koppla knappen till rätt många olika funktioner (eller flera funktioner om du så vill, så att en knapp gör fler saker). Det ska finnas ett flertal samarbeten med andra företag i görningen för att både utöka funktionaliteten ytterligare, men även för att exempelvis kunna sälja knappar med företagsloggor på (tänk en Spotify-märkt knapp tänkt för att styra musiktjänsten exempelvis). Just idéer kring vad som kan styras med knappen verkar det inte direkt råda brist på hos varken Shortcut Labs eller de som har sett knappen innan kampanjen startade.
– Vi besökte ett hackerkollektiv i San Francisco och de älskade knappen, berättar företagets Pranav Kosuri, medgrundare och CCO på Shortcut Labs.
–En av dem sa direkt att den skulle vara perfekt som panikknapp som raderar telefonen om myndigheterna skulle komma efter honom.

Knappen kommer att vara kompatibel med såväl Android som Ios och där har det funnits fördelar med båda systemen.
– Ios tillåter inte lika mycket och telefonen måste vara upplåst för att det ska fungera helt och hållet. Men samtidigt har Apple samma Bluetooth-stack i alla telefoner vilket gör det väldigt stabilt att använda. Till Android varierar den biten väldigt mycket mellan olika telefoner tyvärr, men samtidigt tillåter det systemet att användaren kan påverka betydligt mer, berättar Pranav Kosuri.

Det finns även en hel del tankar om att utöka funktionaliteten med framtida versioner av knappen, men i dagsläget handlar det alltså om Flic och tillhörande Indiegogo-kampanj.

Indiegogo-kampanjen hittar du här