analys

Amazons appbutik öppnar för utvecklare

E-handelsgiganten Amazon jobbar för fullt med sin egen appbutik för Android som ska lanseras under detta år. Nu efterlyser man appar från utvecklare som vill sälja på den nya marknadsplatsen. Om Amazon lyckas med den nya butiken kan vi vänta oss förändringar i Android-världen.

Publicerad Senast uppdaterad

Nyheten om Amazons app-planer syntes först i september förra året. Och det är fortfarande oklart exakt när Amazon Appstore kommer att öppnas för konsumenter. Någon gång under 2011 säger Amazon. Men nu har man alltså öppnat för utvecklare att skicka in sina appar så att de kan finnas med när butiken slår upp sina digitala portar.

Denna Amazons app-offensiv är mycket intressant och kan komma att förändra dynamiken i Android-världen rejält på flera sätt.

En stor skillnad mellan Amazons appbutik och Android Market är att utvecklare inte kommer att få bestämma priserna på sina appar själva. Istället kommer Amazon att bestämma priset utifrån ett eget system av variabler. Utvecklarna sätter ett utgångspris och är sedan garanterade minst 20 procent av detta pris om Amazon rear ut deras app. Amazon motivering är att de vill dra in så mycket pengar som möjligt till apputvecklare (och sig själva) och då kan priserna behöva justeras ibland.

Utvecklarna får 70% av försäljningspriset vilket är på samma nivå som hos de andra app-butikerna.

Amazon Appstore kommer också att skilja sig från Market genom att Amazon kommer att göra en Apple och kräva att alla appar kontrolleras och godkänns innan de släpps in. Detta gör att alla appar i butiken kommer att hålla en viss kvalitetsnivå precis som i Apples App Store. Så för de användare som tröttnat på den skiftande kvaliteten på Market kommer kanske den nya butiken att framstå som ett bättre alternativ.

Går det riktigt bra för Amazon kan det bli så att användarna först går till Amazon för att hitta appar för att det där är lättare att hitta bra program som funkar. Och Market blir då en slags slaskhink och andrahandsval där man kollar om man inte hittar rätt någon annanstans.

Amazon är förstås också mycket skickliga på mersälj och rekommendationer. Detta är ett område som varken apple eller Google jobbar med idag. Något som lett till en mängd stratups likt Chomp som försöker fylla tomrummet genom att utveckla sätt för oss att upptäcka nya appar vi inte visste att vi ville ha. Amazon säger att de kommer att använda samma hyllade system för rekommendationer  till appbutiken som de använder för sin andra verksamhet.

Så på detta område kan Amazon briljera och det kommer sannolikt leda till att de andra stora aktörerna blir bättre på detta i förlängningen. Intressant är också att Amazon tänker sig att inte begränsa rekommendationerna till bara appar. Någon som kollar in till exempel en träningsapp kan bli rekommenderad en bok om träning eller en pilatesboll - och tvärtom.

Amazon vill förstås också sälja ännu mer böcker till Android-plattor via sin Kindle-app. Och att knyta Androidanvändare närmare sig skadar knappast den ambitionen.

För telefontillverkarna är detta också mycket intressant. De tillverkare som inte vill betala för att få använda Googles Android Market i sina lurar (för att få använda Googles applikationer likt Maps, Talk och Market så krävs att telefontillverkarna betalar Google) så kan Amazon vara ett alternativ.