-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Användarna tvingas betala för mobilreklam
I USA ökar nu kritiken mot att användare tvingas betala för reklam, som skickas ut via SMS, enligt Cnet.
De amerikanska operatörerna satsar stora summor på att göra det trådlösa nätet snabbare. SMS hoppas man ska vara ett sätt att få igen de stora investeringar som görs i och med satsningarna. Men många analytiker menar att den oönskade reklamen kan skrämma bort potentiella SMS-användare.
De svenska konsumenterna riskerar dock inte att drabbas av något liknande.
- Det finns inget intresse från operatörernas sida att införa ett liknande system, den svenska betalningsmodellen ser också generellt sett annorlunda ut än den bristande amerikanska, där användaren betalar en del av mottagande samtal, säger Mats Holme, ansvarig för Mobiltelebranschen.
När reklam introduceras på bred front i Sverige går inte att säga, enligt Holme.
- Men när det väl kommer tror jag att det anammas snabbt av konsumenterna, framför allt yngre målgrupper. Och då kommer det vara upp till användaren själv om man vill ta emot reklam eller inte. Det finns inget värde i generella reklamutskick via mobilen, däremot personanpassade.