Användarna tvingas betala för mobilreklam

Publicerad Senast uppdaterad

I USA ökar nu kritiken mot att användare tvingas betala för reklam, som skickas ut via SMS, enligt Cnet.

De amerikanska operatörerna satsar stora summor på att göra det trådlösa nätet snabbare. SMS hoppas man ska vara ett sätt att få igen de stora investeringar som görs i och med satsningarna. Men många analytiker menar att den oönskade reklamen kan skrämma bort potentiella SMS-användare.

De svenska konsumenterna riskerar dock inte att drabbas av något liknande.

- Det finns inget intresse från operatörernas sida att införa ett liknande system, den svenska betalningsmodellen ser också generellt sett annorlunda ut än den bristande amerikanska, där användaren betalar en del av mottagande samtal, säger Mats Holme, ansvarig för Mobiltelebranschen.

När reklam introduceras på bred front i Sverige går inte att säga, enligt Holme.

- Men när det väl kommer tror jag att det anammas snabbt av konsumenterna, framför allt yngre målgrupper. Och då kommer det vara upp till användaren själv om man vill ta emot reklam eller inte. Det finns inget värde i generella reklamutskick via mobilen, däremot personanpassade.