-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Trendbrott i USA
Appar nu större än mobila webben

USA-bor konsumerar numera mer digitalt innehåll via appar än via mobilsurf.
Det skedde ett trendbrott i USA i maj då mobila appar för första gången stod för en större andel av den digitala innehållskonsumtionen än mobila webben, enligt analysföretaget Comscore.
Mobila plattformar, det vill säga smarta telefoner och surfplattor, stod för 60 procent av all tid spenderad på digitala medier. Förra året var motsvarande siffra 50 procent, det var då mobila plattformar för första gången blev större än plattformar i fasta nät gällande konsumtion av digitalt innehåll.

Comscore har granskat de innehållskategorier inom vilka användare tillbringar minst 10 miljarder minuter av sin digitala tid. Digital radio och fotografering är de två kategorier där skiftet från mobila webben till appar är som tydligast. Två exempel är Instagram och Flickr, som driver 96 procent av sin trafik via mobila appar. Kartkategorin, med bland annat Google Maps och Apple Maps, och meddelandekategorin, med Facebook Messenger, Whatsapp och Viber, visar även de en stor andel trafik via mobila appar med cirka 90 procent. Andelen mobil apptrafik för den sociala nätverkskategorin ligger på cirka 70 procent.
Det finns dock innehållssidor som går mot trenden och fortfarande driver huvuddelen av sin trafik via den mobila webben. Ett exempel är Wikipedia, detta trots att sidan faktiskt har en app, Wikimedia Mobile. En anledning till det att endast 12 procent av Wikimedias mobila trafik kommer från appen är, enligt Comscore, att man oftast inte söker information på Wikipedia utan söker via en allmän sökmotor som rekommenderar länkar till Wikipedia. Samma sak gäller andra sidor som får huvuddelen av sin trafik via sökmotorer eller sociala nätverk. Med andra ord kan en mobil webbsida fortfarande vara rätt strategi för att driva trafik, trots trenden som går mot mobila appar, i de fall huvuddelen av trafiken kommer från andra sidor.