IFA 2016

Doro bygger ut

Det är relativt ovanligt, men Doros nyheter på IFA handlar mest om att förbättra för de kunder de redan har.

Publicerad Uppdaterad

Uppdateringar av två befintliga ”vanliga” mobiler är det Doro bjuder på i form av nya produkter, vilket såklart inte är något allt för revolutionerande. Istället handlar Doros närvaro på Ifa-mässan mer om uppdateringar som gäller alla befintliga telefoner kunderna redan köpt och nu använder.

För feature phones, eller vanliga mobiler, handlar det i och med en uppdatering (något som ska gälla även för äldre modeller) om en förenkling för att överföra kontakter. Med webbtjänsten My Doro Manager och ett par ID-koder du hittar i din telefon ska du snabbt kunna föra över alla kontakter i telefonen till ett Google-konto, även om telefonen i sig inte har stöd för något sådant.

Detta finns till för att underlätta både byte av telefon, men i första hand bytet från vanlig telefon till en smartphone. Även i det ledet har Doro uppdaterat.

Webbtjänsten, och en samarbetsapp tillsammans med Teamviewer, ska erbjuda rejält förbättrad fjärråtkomst av telefonen. Dels så att du själv som användare ska kunna se hela din telefon på en större datorskärm och lättare få överblick, men givetvis också för att någon mer teknikvan släkting ska kunna få tillgång till hela telefonen för att kunna hjälpa till med eventuella problem.

När uppdateringen av My Doro Manager släpps i oktober kommer det även finnas en funktion för att enklare kunna överföra bilder tagna med telefonen till datorn (eller tvärtom). Doro lanserar även Connect & Care, som är en meddelandetjänst avsedd för dina närmaste. Med den ska exempelvis en familj kunna kopplas samman med mormor, eller vem som nu har Doro-telefonen i en delad meddelandetjänst. Den ska kunna användas för allt mellan nödsituationer till att ”mormor” är krasslig och skulle behöva hjälp att köpa hem lite mjölk.

På så sätt känns det ännu lite mer som att Doro tänker till kring sin målgrupp och erbjuder något nytt som för en gång skull mest är till för befintliga kunder, något som inte är direkt vanligt i teknikvärlden.