Google finslipar mobilsök

Istället för vanliga sökresultat breddar Google sin mobila söktjänst. Nu får man även bilder direkt i sökresultatet. Google satsar även på smidigare och snabbare sökresultat i telefonen.

Publicerad Senast uppdaterad

På sin svenska mobila söksida (google.se/m) har Google utvecklat de sökresultat som levereras. Istället för att först välja vilken typ av sökning man vill göra söker Google i alla sina källor och presenterar den information som man tror är mest relevant för den som söker. Ett snabbt test visar till exempel att en sökning på Snödroppe visar bilder på blomman följt av information och länkar i textform. När bilder inte är relevanta visas istället annan viktigar information. När man söker på Budget kommer till exempel söklänkarna först följt av kontaktuppgifter till hyrbilsfirman Budget med telefonnummer och de närmaste kontoren.

Google kan alltså känna av ungefär var du är och i vårt fall berättar sökmotorn att närmsta Budgetkontor ligger 0,6 kilometer västerut, vilket verkar vara en rimlig gissning.

Även konkurrenten Yahoo har med sitt Onesearch en liknande approach som man lanserade redan för mer än ett år sedan. Den tycks dock inte vara lika bra på att gissa relevansen och finns endast i engelskt utförande.

Nyligen har Google också gjort förbättringar för att man snabbare ska komma till sökrutan. Tillsammans med Nokia lanserade man under mobilmässan i Barcelona i februari en genväg som gör att sökrutan kan visas direkt i startskärmen på Nokias smartphones. Ett klick tar fram rutan och det lilla program som man laddar ner integrerar sig i systemet och gör att man sparar ett par sekunder och slipper trycka fram webbläsaren för att kunna inleda sin webbsökning.