-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Digitala böcker
KF Media lanserar Dito

Akademibokhandeln och Bokus satsar nu på en app-baserad butik för e-böcker under det nya varumärket Dito. Plattförsäljning, förinstallerade appar, läsare, och butik med personlig service i ett.
Dito, som lanseras under bokmässan i Göteborg imorgon, är ett nytt koncept för köp och läsning av elektroniska böcker. Butiken förenar traditionell listning av boktitlar med personlig service via Akademibokhandelns butiker för den som vill hitta innehåll. Butiken kan nås via en webbsida, men även via särskilda bokläsare som kan installeras på Ipad och Android-baserade plattor. Dito-konceptet inbegriper även försäljning av surfplattor med förinstallerad bokbutik.
Den svenska bokbranschen omsätter omkring 7 miljarder kronor, varav en försumbart liten del utgörs av försäljning av elektroniska böcker. I USA har utvecklingen gått betydligt snabbare, där står elektroniska böcker redan för mer än 1/7 av den totala omsättningen.
– Den svenska e-boksmarknaden är fortfarande liten, men vi ser att intresset ökar. För oss som jobbar med boken i både förlags- och bokhandelsled är det självklart att kliva fram och ta en position kring e-böcker, säger Maria Hamrefors, vd KF Media.
Dito har tagits fram av strategibolaget ITG Digital och produktionsbolaget Doberman. Lanseringen sker inledningsvis i samarbete med sex utvalda butiker och rullas ut i övriga Akadimibokhandlar under 2012.