Digitala böcker

KF Media lanserar Dito

Akademibokhandeln och Bokus satsar nu på en app-baserad butik för e-böcker under det nya varumärket Dito. Plattförsäljning, förinstallerade appar, läsare, och butik med personlig service i ett.

Publicerad Senast uppdaterad

Dito, som lanseras under bokmässan i Göteborg imorgon, är ett nytt koncept för köp och läsning av elektroniska böcker. Butiken förenar traditionell listning av boktitlar med personlig service via Akademibokhandelns butiker för den som vill hitta innehåll. Butiken kan nås via en webbsida, men även via särskilda bokläsare som kan installeras på Ipad och Android-baserade plattor. Dito-konceptet inbegriper även försäljning av surfplattor med förinstallerad bokbutik.

Den svenska bokbranschen omsätter omkring 7 miljarder kronor, varav en försumbart liten del utgörs av försäljning av elektroniska böcker. I USA har utvecklingen gått betydligt snabbare, där står elektroniska böcker redan för mer än 1/7 av den totala omsättningen.

Den svenska e-boksmarknaden är fortfarande liten, men vi ser att intresset ökar. För oss som jobbar med boken i både förlags- och bokhandelsled är det självklart att kliva fram och ta en position kring e-böcker, säger Maria Hamrefors, vd KF Media.

Dito har tagits fram av strategibolaget ITG Digital och produktionsbolaget Doberman. Lanseringen sker inledningsvis i samarbete med sex utvalda butiker och rullas ut i övriga Akadimibokhandlar under 2012.

Källa