Annons

Tittat på Tiktok, som alla andra

Krönika: Spotify är farbrorn som inte vill vara stor

När Spotify startade så var de den unga utmanaren som ville stöpa om och dominera hela musikbranschen. Ju närmare de kommit målet ju mer visar de dock att de vantrivs i rollen och vill någon annanstans.

Publicerad Uppdaterad

Spotify har än en gång gjort om sin mobilapp. Fokus är i kort att fokusera mer på poddar och ljudböcker samt härma Tiktok med evighetsscroll i ett flöde av snabba videos. Det fick mig att associera till Ragnar, huvudpersonen i det gamla barnprogrammet om Farbrorn som inte ville vara stor.

Som ung är det ju naturligt att planera sin framtid och sträva framåt. I barnprogrammet där Gösta Ekman är berättarröst sitter Ragnar på sitt kontor och drömmer sig bort. Han ska fylla 33 år och han har 45 i skor. Men han trivs inte på sitt kontor och med livlig fantasi föreställer han sig att han var elva eller kanske bara sju. Så att han istället skulle vara ute och leka nu.

Jag har använt Spotify i mobilen sedan det kom och har aldrig ens övervägt att säga upp det. Under den här tiden har dock Spotify förändrats en hel del och jag har envist kämpat emot. Framförallt har Spotify utvecklats till något mer eller egentligen något annat än en musikapp. Spotifys intåg på poddmarknaden föregicks av flera företagsförvärv och ett stort antal anställda från de bolagen följde med till Spotify. Idén bakom tycks vara att musikbranschen med skivbolag och rättigheter är svårare för Spotify att få lönsamhet i och då är poddar en mera lättframkomlig väg. Från att ha varit ett musikbolag blev Spotify enligt grundaren Daniel Ek själv ett ljudbolag. Nu tittar man lystet utanför även det området med fokus på videopoddar och det nya flödet med animationer, interaktivitet och rörlig bild.

Spotify har än en gång gjort om sin mobilapp. Fokus är i kort att fokusera mer på poddar och ljudböcker samt härma Tiktok med evighetsscroll i ett flöde av snabba videos. Det fick mig att associera till Ragnar, huvudpersonen i det gamla barnprogrammet om Farbrorn som inte ville vara stor.

Som ung är det ju naturligt att planera sin framtid och sträva framåt. I barnprogrammet där Gösta Ekman är berättarröst sitter Ragnar på sitt kontor och drömmer sig bort. Han ska fylla 33 år och han har 45 i skor. Men han trivs inte på sitt kontor och med livlig fantasi föreställer han sig att han var elva eller kanske bara sju. Så att han istället skulle vara ute och leka nu.

Jag har använt Spotify i mobilen sedan det kom och har aldrig ens övervägt att säga upp det. Under den här tiden har dock Spotify förändrats en hel del och jag har envist kämpat emot. Framförallt har Spotify utvecklats till något mer eller egentligen något annat än en musikapp. Spotifys intåg på poddmarknaden föregicks av flera företagsförvärv och ett stort antal anställda från de bolagen följde med till Spotify. Idén bakom tycks vara att musikbranschen med skivbolag och rättigheter är svårare för Spotify att få lönsamhet i och då är poddar en mera lättframkomlig väg. Från att ha varit ett musikbolag blev Spotify enligt grundaren Daniel Ek själv ett ljudbolag. Nu tittar man lystet utanför även det området med fokus på videopoddar och det nya flödet med animationer, interaktivitet och rörlig bild.

Med sin nya uppdatering som presenterades på eventet Stream On den 8 mars och som kommer att rullas ut till alla användares mobiler de kommande veckorna och månaderna tar Spotify-appen alltså ytterligare ett steg från sitt ursprung. De vill något annat och kanske vill de något annat än många av användarna vill. På lanseringen vände sig Spotify helt till de innehållsskapare som lägger upp sina poddar, ljudböcker eller musik på plattformen.I ett Tiktok-liknande flöde ska vi användare engageras och serveras (med hjälp av AI) urklippta smakprov av tillgängligt innehåll. Svep vidare om du vill se annat, stanna, klicka in och fördjupa dig om det är något du tror att du kan gilla. Istället för att primärt vara en app du har på i bakgrunden vill alltså Spotify ha mer skärmtid.

Snabbgenvägar till dina vanliga favoritlåtar och spellistor kommer fortfarande visas i topp och videoklippflödet blir ett komplement, så du kan välja att använda appen som innan. Som en gammal farbror. Eller anamma Tiktok-eran och tillåta dig sugas in i det nya.