-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Ska konkurrera med Ipad
Läsplatta blir billigare med reklam

Dagens prisnivåer på surfplattor och läsplattor är en stor del av förklaringen till att inte fler har skaffat sig plattor som alternativ till telefoner och datorer. Amazons läsplatta Kindle kommer snart att kunna köpas i en billigare version där reklam är en del av mjukvaran.
Enligt Amazon ska köparna inte behöva oroa sig för att få själva läsupplevelsen störd av att det visas reklam på plattan. Reklamen ska bara vara synlig istället för en vanlig skärmsläckare och i ett utrymme längst ned på skärmen samtidigt som huvudmenyn visas.
Reklam-versionen av Kindle ska kosta 114 dollar, vilket kan jämföras med den billigaste av de tre vanliga Kindle-varianterna. Om man är villig att betala ytterligare 25 dollar kan man få en reklamfri, 6 tums läsplatta med Wlan för 139 dollar.
Kindle kan även köpas i versioner med inbyggt stöd för 3g, men oavsett uppkopplingsmöjligheter är det inte fråga om några surfplattor utan internetanslutningen kan bara användas för att köpa och ladda ner innehåll till plattan. Huvudkonkurrenterna är givetvis andra läsplattor, men även Ipad och andra surfplattor kan få svårt att hävda sig i konkurrensen om reklam blir ett vanligt sätt att pressa priserna.