-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Xiaomi klättrar
Marknadsandelar: Xiaomi vinnare under det tredje kvartalet
Gartner har släppt sina siffror för det tredje kvartalet och Xiaomi kan nog anses vara de de stora vinnarna medan Apple och Huawei tappar.
Analytikerna på Gartner har släppt sin rapport som visar vilka som är vinnare och förlorare under det tredje kvartalet när det gäller försäljning av mobiltelefoner. Det man kan se från deras siffror är att marknaden ser ut att så sakteliga börja återhämta sig efter de kraftiga tappen under de två första kvartalen av 2020. Jämfört med fjolårets tredje kvartal visar årets fortfarande ett tapp, men nu bara på 5,7 procent vilket är betydligt lägre än vad de två tidigare kvartalen visat i år. Gartner tolkar siffrorna som att de lättnader som började synas i många länders restriktioner gav marknaden en ökning.
Om man kan utse någon vinnare under det tredje kvartalet kan det nog anses vara Xiaomi. Inte för att de sålt flest enheter, de hamnar på tredje plats, men för att de klivit förbi Apple på topplistan. Vilket är första gången för dem. Xiaomi är också den tillverkare som ökat mest under det tredje kvartalet. De är, tillsammans med Samsung, det enda företaget som ökat sin försäljning under det tredje kvartalet (Samsung ökade 2,2 procent, Xiaomi 34,9 procent). Att Xiaomi ökat ser Gartner som ett resultat av band annat att Huawei har tappat dryga 21 procent av sin försäljning.
Apple har egentligen inte tappat så jättemycket (0,6% jämfört med fjolårssiffrorna) utan deras fall på topplistan får istället ses som att Xiaomi ökat. Apples lägre siffror tolkar Gartner som ett resultat av att Apple kom igång med sin försäljning av nya modeller senare än ett vanligt i år.
Om trenden håller i sig under det fjärde kvartalet återstår att se, men med den ökning av covid-19-fall som setts i många delar av världen är det möjligt att den stannar av igen.
