-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Forskningsprojekt hos Microsoft
Omnitouch - allt kan bli pekskärmar

Med en kombinerad 3d-kamera och projektor som användaren bär med sig ska alla ytor i omgivningen kunna fungera som pekskärmar, enligt en forskargrupp hos Microsoft
Att användarens handflata i de flesta fall är större än mobilens pekskärm och att ytan på ett bord är avsevärt mycket större än skärmutrymmet på en pekplatta är sådant som forskarna bakom Microsofts projekt Omnitouch tänker sig att man ska utnyttja genom att användarna bär med sig ett tillbehör som kan få alla möjliga ytor att fungera som pekskärmar.

I sin nuvarande form består tillbehöret av en kombinerad projektor och 3d-kamera som användaren bär på sin axel. Projektorn projicerar skärmbilden på en yta som användaren väljer och kan exempelvis dra med fingrarna över en vägg för att visa hur stor projektionen ska vara.
I vissa fall kan även skärmbilden projiceras mot ett föremål som kameran uppfattar som lämpligt. Eftersom kamera-delen kan uppfatta finger-rörelser i tre dimensioner kan den också uppfatta när användaren pekar på någon del av ytan som fungerar som skärm.