Mobilen som "second screen"

Så satsar SVT på framtidens teve

Från vänster: Thomas Strindberg, produktägare på SVT, och Gunnar R Johansson, konceptutvecklare på SVT.

ISVT:s höstsatsning Alla tiders hits är inte bara en storsatsning inom underhållnings-teve, nu ska även upplevelsen sprida sig till dina mobila skärmar.

Publicerad Uppdaterad

Inför varje höst- och vårsäsong storsatsar de flesta tevekanaler på nya program för att locka tittare. När det gäller de riktiga tungviktarna är det lördagsunderhållningen kring åttasnåret som är målet, då de riktigt stora tittarsiffrorna kan håvas in. För SVT stavas höstens lördagssatsning Alla tiders hits, men utöver att vara ett underhållningsprogram av det större slaget kommer det även att innebära ett teknikskifte för SVT av ett minst lika stort slag.

Artister spelar musik

Själva programmet Alla tiders hits, som leds av Karin Adelsköld och Niklas Strömstedt, går ut på att ett gäng aktuella artister ska göra sin egen tolkning av en klassisk svensk låt. Den aktuella artisten kommer att, så långt det är möjligt, få tips och råd av originalartisten och varje vecka kommer en samling låtar att tävla mot varandra. Vinnaren från respektive program återkommer sedan i finalen där en slutgiltig vinnare koras.

Det är ett slags fortsättning på alla musikprogram som dykt upp under de senaste åren, med Så mycket bättre som det kanske främsta exemplet. Men här blir fokus mer på musiken och mindre på artisterna som personer.

Programidén som sådan är däremot bara en del i det hela. 

Alla tiders hits representerar även ett nytt grepp på hur vi tar del av ett teveprogram och hur vi upplever det. Röstningen av vilka låtar som var bäst kommer att ske enbart via folkets röst, men den här gången handlar det inte om telefon- eller sms-röster. Istället står och faller hela programmet med att tittarna använder sina telefoner och surfplattor för att rösta.

Appen som SVT utvecklar ska vara lika enkel som att knäppa på sin teve.

Aldrig gjorts tidigare

När Mobil besöker SVT för att få reda på mer om satsningen är allt i ett väldigt tidigt skede. Det är fortfarande ett par dagar kvar till höstsatsningen presenteras officiellt och det kommer att dröja till i augusti innan programmets, och därmed även appens, grafiska profil spikats. Trots det råder det ingen brist på visioner och engagemang hos Thomas Strindberg, produktägare på SVT, och Gunnar R Johansson, konceptutvecklare på SVT, när vi sätter oss ner för en pratstund om programmet. 

De visar en illustrerande bild av en stereotyp 50–60-talsfamilj som samlats framför familjens teve för att avnjuta en kvälls underhållning tillsammans.

– Så här har det sett ut sedan starten, förklarar Thomas Strindberg. Vi samlas framför en skärm och tittar uppmärksamt på den tillsammans med familjen och en skål popcorn. Men det är inte riktigt så här det ser ut längre.

Han byter bild till en likadan, fast denna gång har familjen mobiler, surfplattor och bärbara datorer i knät framför vardagsrumsskärmen.

– Så här ser det ju mer ut idag, fortsätter han. Fler än hälften av alla tittare sitter med minst en extra skärm framför sin teve och det handlar inte om att vi egentligen bryr oss mindre om den ena eller andra skärmen utan det är så vi funkar numera. Just därför vill vi kunna förlänga upplevelsen från den stora skärmen ner till de mindre som många ändå har framför sig i tevesoffan.

Att förlänga upplevelsen, något som brukar sammanfattas med den engelska termen second screen, har varit på tal under många år nu. Hittills har idéerna varit många, men antingen har idén aldrig omsatts i praktik eller så har det mest blivit ett trist påhäng till den vanliga upplevelsen. 

Det är just den bilden som SVT vill förändra i och med satsningen på Alla tiders hits, men det är inte första gången som de testat att förlänga upplevelsen ut till andra skärmar.

– Vi gjorde en liknande satsning förra hösten med På spåret, berättar Thomas Strindberg. Via en webbapp kunde tittarna svara på samma frågor som deltagarna i programmet för att tävla mot både dem och sina vänner. Våra erfarenheter från det var väldigt bra och vi hade ungefär 70 000 spelare där mer än hälften satt med och spelade från början till slut. Samtidigt var det ett förhållandevis enkelt program att göra den här typen av tillägg till. 

"Fler än hälften av alla tittare sitter med minst en extra skärm framför sin teve", berättas SVT:s Thomas Stridsberg.

Programmet är välkänt sedan länge och förinspelat, så kännedomen om programmet fanns redan där och det var ganska enkelt att tidskoda sajten så att rätt frågor dök upp vid rätt tidpunkt. Samtidigt gjorde vi den grejen mest som ett exempel på vad som kunde göras och att det faktiskt gick.

I och med att Alla tiders hits till stor del är direktsänt blir det en helt annan typ av satsning, trots erfarenheterna med På spåret.

– Det här är en stor förändring för SVT, fortsätter Thomas Strindberg. Den här typen av satsningar inom live-teve har vad vi vet aldrig gjorts förut och det har definitivt aldrig gjorts i Sverige tidigare.

– Det har funnits påhäng till program tidigare, fortsätter Gunnar R Johansson. Men det har inte varit så här pass integrerat i programupplevelsen. Numera använder fler än hälften av alla tevetittare minst en annan skärm samtidigt som de tittar på teve, så samtidigt blir en sådan här satsning ett naturligt sätt att förlänga upplevelsen till de skärmar folk redan sitter med.

Stor utmaning för SVT

Appen, som kommer att släppas till ios och Android, låter tittarna ge betyg till de olika bidragen och istället för att en röst är fast och bestämd kan användaren när som helst under programmets gång ändra sina poäng. 

Samtidigt kommer alla att kunna se hur samtliga tittare har röstat, något som kanske påverkar ens egen röst i slutändan.

– Det här innebär en enorm utmaning för oss, säger Thomas Strindberg. Teve är ganska enkelt och det går aldrig ner eller börjar hacka bara för att det är många som tittar på samma sak. Med appen ställs det å andra sidan helt andra och betydligt hårdare krav för att det ska kunna fungera lika bra som en tevesändning.

– Samtidigt ska appen vara extremt enkel, fortsätter Gunnar R Johansson. Vi vill att den ska vara i stort sett lika enkel att använda som det är att slå på ettan på din teve, så vi jobbar enormt mycket med att sänka trösklarna i appen. Vi kommer inte att kräva någon form av registrering utan det enda som krävs är din ålder och ditt postnummer för att det ska vara möjligt att se hur olika delar av Sverige har röstat.

I appen ska man kunna rösta på den låta som man gillar bäst.

Enkelheten utan krav på registrering återkommer även ur en annan aspekt, enligt Gunnar R Johansson.

– Ålder och postnummer sparas i appen för att förenkla nästa gång du använder den, men utöver det sparas inga användardata och du kan inte koppla Facebook eller Twitter till appen. Dels gör vi så för att allt ska vara så enkelt som möjligt, dels har vi inget intresse av att skapa något slags åsiktsdatabas och då finns det heller inga poänger med någon typ av registrering.

– Det är inte vår business att samla sådan information, fortsätter Thomas Strindberg. Det är nog betydligt mer intressant för våra konkurrenter på reklamkanalerna. Just därför valde vi postnummer som geografisk skärning istället för fysisk plats. Samtidigt kommer alla som använder appen att kunna utnyttja indelningarna efter ålder och plats för att se hur exempelvis ens grannar i området har röstat eller vad tonåringar i Växjö tycker om ett visst bidrag och så vidare.

– Vi har pratat om Twitterflöden via olika hashtags och liknande, säger Gunnar R Johansson. Men det blir sällan bra och det kräver en hel del moderering för att det inte ska gå över styr. Det är också en aspekt i att göra appen renare och enklare.

En uppenbar nackdel med systemet är givetvis att en enhet blir personlig och att exempelvis en familj inte kan dela på samma surfplatta. Men båda inflikar att det var en uppoffring som behövde göras för att komma ifrån alla steg med registrering och konton som annars skulle krångla till användningen av appen.

Liv efter sändning

Med fjolårets satsning på en webbapp för På spåret låter det kanske lite konstigt att SVT väljer vanliga appar den här gången. En förenklad webbversion för att kunna rösta ska finnas tillgänglig, men annars är det enbart appar som gäller.

– Det är en sjukt bra kanal, säger Gunnar R Johansson. Vi får bra synlighet och exponering och det blir en bättre och mer närgången känsla med en app än med en webbapp. Samtidigt får vi helt andra möjligheter med vad vi kan göra för användarupplevelsen, som att skicka ut meddelanden om att programmet strax börjar, att veckans artister har avslöjats eller att röstningstiden går ut om fem minuter.

Under programmets gång kommer programledarna att ställa frågor till tittarna via appen för att ytterligare hålla kvar dem vid just programmets egen app. Men det finns även en hel del planer för att få appen att leva mellan sändningarna enligt Gunnar R Johansson.

– Det är enormt viktigt att det finns liv i appen även mellan sändningarna för annars får den dåligt betyg och färre laddar ner den. Ett exempel är påhängsappen till Pengarna på bordet, som var stendöd sex dagar i veckan och bara vaknade till liv under sändningstimmen. Det vill vi undvika här genom att låta den ena programledaren, Karin Adelsköld, blogga om programmet under veckorna, lägga upp olika videoklipp i appen och presentera artisterna som kommer att vara med i nästa program.

Appens utseende är inte klart men med konceptet har man kommit längre.

På frågan varför det inte kommer en app till Windows Phone biter Thomas Strindberg tillbaka.

– De fyra personerna som använder det systemet kan köra den förenklade webbappen. Den användarbasen är helt enkelt så försvinnande liten att det inte är försvarbart att vi ska lägga krut på den. Programmet kommer att leva i två månader och då vill vi ge så många som möjligt den bästa möjliga upplevelsen via appen. Vi valde att göra en webbsatsning av SVT Play just på grund av alla olika enheter som annars måste stödjas och uppdateras via appar. Men där är det skillnad eftersom programmen lever betydligt längre och tjänsten som sådan inte tar slut efter en säsong, då är det rimligare att lägga större resurser på det för att det ska fungera.

Kommer i höst

När vi besöker SVT-huset finns det ingen beta eller ens några skärmdumpar av appen, helt enkelt för att ingen vet hur programmet kommer att se ut.

– En sådan grej är mycket enklare med På spåret som sett likadant ut i fem år, säger Thomas Strindberg. Där vet vi hur all dekor ser ut och hur alla textremsor ser ut och hur allt låter. Då blir det enkelt att bygga en app kring det. Med Alla tiders hits är arbetet hela tiden pågående och den slutgiltiga formen på programmet kommer antagligen inte att vara klar förrän någon månad innan första avsnittet sänds. Med de förutsättningarna kan vi inte riktigt designa utseendet på appen heller, men samtidigt jobbar vi hela tiden nära produktionsteamet för att ge och få feedback på hur det kommer att se ut.

I september kommer det första avsnittet av programmet och båda har en spänd förväntan inför hur det kommer att fungera.

– Det är en fantastisk utmaning, säger Gunnar R Johansson. Men samtidigt har det här aldrig gjorts förut, så vi har ingen aning om hur intresset kommer att vara eller hur användarmönstret faktiskt kommer att se ut. Vi kan planera för en viss tittarmängd och sedan får vi helt enkelt anpassa oss efter hur verkligheten ser ut inför och under varje avsnitt. Vi går verkligen all in med det här projektet.

– Vi hoppas att det här blir enormt stort och att det kommer att förändra många teveproduktioner i framtiden, avslutar Thomas Strindberg.

Programmet På Spåret med Kristian Luuk och Fredrik Lindström hösten 2012 var det första programmet där SVT kompletterade programmet med så kallad Second Screen.

Den gången var det alltså ingen app utan en vanlig webbsida anpassad för telefon, surfplatta samt dator. Med surfplattan eller mobilen bredvid dig i soffan kunde du helt enkelt tävla och svara på samma frågor som de tävlande i rutan samtidigt som programmet sändes.

Det hela presenterades i form av en webbsida så det gick bra att använda valfri dator, telefon eller surfplatta.

Precis som i tv-programmet ska du dra i nödbromsen när du vill svara. Tjänsten är tidssynkad med programmet när det sänds så du kan se nedräkning och vet på det sättet hur mycket tid du har på dig.

När du dragit i nödbromsen och svarat så sparas ditt svar. Samma sak repeteras för varje fråga, såväl 10-poängsfrågorna där man ska gissa vart tåget är på väg och sedan för kunskapsfrågorna på respektive ort.

När programmet sedan är över kan du om du vill skryta med ditt resultat för vänner på Facebook och jämföra dina resultat med dem.