Sms-kallelser till tandis är en succé
Istället för brev via posten har Folktandvården i Uppsala skickat sms till sina patienter när det är dags för tandläkarbesök.
Sammanlagt har 445 patienter, som lämnat sitt mobilnummer till Folktandvården, fått en dylik kallelse. Och enligt en undersökning tycker drygt 93 procent av patienterna att det är enkelt eller mycket enkelt att förstå sms-kallelsen.
Samtliga tycker att det är enkelt att bekräfta sin tid genom att skicka ett svars-sms. Och drygt 96 procent vill ha en sms-kallelse nästa gång de ska till tandläkaren.
På Uppsala Folktandvård, där undersökningen gjorts, upplever samtliga ur personalen att sms-kallelsen är mycket bra eller bra - eftersom de vet om att kallelsen kommit fram i och med att patienterna bekräftar tiden via ett sms.
Det är företaget SurePhone, som levererar sms-tjänsten, som gjort undersökningen för att värdera nyttan. Tidigare har en liknande undersökning gjorts när det gäller påminnelser om tandläkarbesök.
- Orsaken till att tandvården satsat på den här lösningen är att de kan spara pengar. Att få ned antalet uteblivna besök har gjort att man sparat mellan 10 och 15 procent, till exempel, hävdar Therese Paulsson, vd på SurePhone.
Flera sjukhus och tandläkare i landet diskuterar om man ska satsa på en liknande sms-lösning.