SOS via sms från 15 augusti

Från den 15 augusti ska döva och hörselskadade kunna larma SOS Alarm genom att skicka ett sms till 112.

Publicerad Uppdaterad

- Det finns inga formella krav på vad som ska stå i meddelandet man skickar. Om larmoperatören vill ha mer information kan han eller hon svara och fråga om det via sms, berättar Anders Johansson som är chef för PTS avdelning för nätsäkerhet till Mobil.

Finns det positionering kopplat till tjänsten?

- Nej tyvärr. Det är sådan information som den nödställde får ange i det meddelande man skickar.

När SOS Alarm får in ett sms svarar de genom att skicka en bekräftelse som ett sms. Eftersom sms inte alltid levereras direkt är bekräftelsen en viktig för att den nödställde ska veta att hjälp är på väg.

SOS-tjänsten via sms ska inledas som ett försök där alla hörselskadade kan delta. För att kunna använda tjänsten är man dock tvungen att i förväg anmäla sitt mobilnummer. Testet inleds den 15 augusti och pågår sedan i två år. Under den tiden finansieras tjänsten av Post- och Telestyrelsen.

Varför måste utvärderingen pågå under så lång tid?

- Under provperioden är det bestämt att PTS ska finansiera projektet, men det är öppet för alla hörselskadade. Efter de två åren får man diskutera mer långsiktigt hur tjänsten ska finansieras, säger Anders Johansson.