Storstadsbor har Sony Ericsson, småstadsbor Nokia

Ja vi överdriver litet i rubriken, men mediebyrån Mindshare har gjort en undersökning där man kommit fram till att Sony Ericsson dominerar i storstäderna, medan det är mer jämnt mellan Nokia och Sony Ericsson i övriga Sverige.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är Orvesto Konsument som utfört undersökningen på uppdrag av Mindshare, och bland annat kommit fram till att storstadsbornas favoritmobil heter Sony Ericsson. Över hälften av användarna i Stockholm, Göteborg och Malmö äger en Sony Ericsson-mobil. Motsvarande siffra i övriga landet är 44 %, medan en Nokia-mobil finns hos drygt en tredjedel av svenskarna, med en viss överrepresentation ute i landet.

Enligt undersökningen planerar en dryg tredjedel av svenskarna att köpa en ny mobil inom ett år. I Malmö skulle bara 14 % av dessa köpa en Nokia, medan det bland Stockholmarna och övriga invånare i landet är. 21 % som skulle investera i en Nokia vid nästa köp.

Så många som 43 % av stockholmarna sms:ar varje dag, följt av göteborgarna (39 %), malmöborna (33 %) och övriga landet (28 %). MMS används någon gång per vecka av 10 % av stockholmarna, 9 % av göteborgarna och 7 % av malmöborna.