Storstadsbor har Sony Ericsson, småstadsbor Nokia
Ja vi överdriver litet i rubriken, men mediebyrån Mindshare har gjort en undersökning där man kommit fram till att Sony Ericsson dominerar i storstäderna, medan det är mer jämnt mellan Nokia och Sony Ericsson i övriga Sverige.
Det är Orvesto Konsument som utfört undersökningen på uppdrag av Mindshare, och bland annat kommit fram till att storstadsbornas favoritmobil heter Sony Ericsson. Över hälften av användarna i Stockholm, Göteborg och Malmö äger en Sony Ericsson-mobil. Motsvarande siffra i övriga landet är 44 %, medan en Nokia-mobil finns hos drygt en tredjedel av svenskarna, med en viss överrepresentation ute i landet.
Enligt undersökningen planerar en dryg tredjedel av svenskarna att köpa en ny mobil inom ett år. I Malmö skulle bara 14 % av dessa köpa en Nokia, medan det bland Stockholmarna och övriga invånare i landet är. 21 % som skulle investera i en Nokia vid nästa köp.
Så många som 43 % av stockholmarna sms:ar varje dag, följt av göteborgarna (39 %), malmöborna (33 %) och övriga landet (28 %). MMS används någon gång per vecka av 10 % av stockholmarna, 9 % av göteborgarna och 7 % av malmöborna.