Tre av fyra nya abonnemang är kontantkort

Publicerad Senast uppdaterad

Branschorganisationen MTB spår att antalet sålda mobiler komma att minska från förra årets 2,4 miljoner enheter till 2,3 miljoner. Största anledningen är enligt MTB att abonnemangstillväxten avtagit under året, samt att marknaden inväntat nya modeller som lanserats under årets senare del. Några exempel är Nokia 8310, Ericsson T68 och T65.

Antalet nytecknade abonnemang väntas även de minska. År 2000 tecknades 1,2 miljoner nya abonnemang. I år väntas den siffran istället bli 750 000 och under 2002 väntas ca 450 000 abonnemang tecknas. Den totala marknadspenetrationen skulle då bli nära 80 procent, vilket förstås gör Sverige till ett av världens allra mest mobiltäta länder. Det mest intressanta i MTB:s prognos är att tre av fyra nya abonnemang är kontantkort.

MTB avslutar med en förutsägelse om att lanseringar av nya mobiltelefonmodeller med t.ex. färgskärm och andra tekniska nyheter samt nya mobila tjänster kommer få konsumenterna att byta telefon oftare. Under slutet av 2002 beräknas nära 1,5 miljoner abonnenter ha en GPRS-telefon.