ZTE lovar intåg inom mobilt bredband
Idag är det kinesiska bolaget Huawei som tillverkar huvuddelen av alla de mobila bredbandsmodem som svenska mobiloperatörer säljer högar av. Inom några månader lovar konkurrenten ZTE att man ska ta sig in och konkurrera med ett nytt upplägg.
Thomas Granström på ZTE berättade under ett frukostseminarium idag inte bara om vad man tycker sig tillföra till den nordiska marknaden utan berättade även att Huawei kan vänta sig konkurrens på marknaden för mobilt bredband.
- Jag kan berätta att vi inom de närmsta månaderna kommer att erbjuda produkter för mobilt bredband i Sverige, men då kommer vi göra det på ett lite annorlunda sätt än vad som tidigare gjorts, berättade han inför en publik på ungefär 100 inbjudna på Berns i Stockholm.
Temat för dagens seminarium var Kina och mobilmarknaden där, vilket föranledde den andra stora kinesiska spelaren att ge sin syn. På samma seminarium berättade Huaweis marknads- och försäljningschef Fredrik Tumegård om hur man tillsammans med operatörerna i Sverige lyckats så bra med just mobilt bredband.
- Vår framgång med mobilt bredband bygger egentligen på tre saker. I samarbete med operatörerna har vi gjort det enkelt att använda, det handlar om riktigt bredband och operatörerna lyckades kombinera dessa fördelar med ett bra erbjudande mot konsumenterna, sade Fredrik Tumegård på Huawei.
Framöver trodde han att mobilt bredband skulle utvecklas så man kunde köpa en garanterad bandbredd, men även ställas inför utmaningen om prissättning när hastigheten närmar sig 100 Mbit.
- Man tar förmodligen inte tio gånger mer betalt för en tjänst som är tio gånger snabbare än den befintliga, men kanske en femtiolapp mer. Det kan sedan kombineras med debitering för vissa typer av innehåll som man levererar via nätet, spådde Fredrik Tumegård.
Seminariet arrangerades av Mobils nya systertidning Mobil Business och är det första i en rad seminarier framöver. Tidningen som kom ut med sitt första nummer i dagarna kompletteras med semiarier och nyhetsbrev med mobilbranschen och andra intresserade som målgrupp.