Lanserat idag

Första testet: Vi betalar med Samsung Pay

Samsung har precis lanserat Samsung Pay i Sverige och vi har testat det skarpt i butik.

Publicerad:

9 mar 2017 - 12:17

Uppdaterad:

10 mar 2017 - 09:20

Sverige är det andra landet i Europa, efter Spanien, där Samsung lanserar sin betaltjänst Samsung Pay. Anledningen till att Sverige är så tidigt ute uppger man är att vi har en stor andel kontantlösa betalningar redan idag. Endast två procent av alla transaktioner i Sverige sker med kontanter.

Unik lösning

Till skillnad mot flera andra lösningar för mobila betalningar kräver Samsung Pay inget speciellt av handlaren. Samsung Pay fungerar med de kortterminaler som redan finns i handeln, antingen via kontaktlösa betalningar via NFC eller med hjälp av en teknik som kallas MST, eller Magnetic Secure Transaction. Den tekniken simulerar att magnetremsan på ett kort dras i terminalen och det är det som gör att Samsung Pay alltså ska fungera på alla befintliga kortterminaler. Det handlar alltså om hårdvara i teleofnen vilket också gör att det enbart är ett fåtal telefoner som stödjer tekniken.

Testat tre transaktioner

För att komma igång behöver man ha en Samsung Galaxy A5 (2016), eller en Samsung Galaxy S7 eller S7 Edge. Senare kommer även Galaxy A5 (2017) och Samsung Gear S3 fungera att betala med. Telefonen måste vara uppdaterad med den senaste mjukvaran och när jag testar med en Galaxy S7 visar en sökning efter senaste systemprogramvaran att en uppdatering finns tillgänglig. När jag installerat den så får jag en ny ikon för Samsung Pay bland alla övriga.

samsung pay skärmdumpar

Samsung Pay är tillgängligt från låsskärmen och hemskärmen genom att du sveper nedifrån och upp över skärmen och sedan registrerar ditt fingeravtryck.

Nästa steg är att registrera sig för tjänsten och ansluta ett kort. Idag är SEB, Eurocard och Nordea anslutna så det krävs att det kort du vill ansluta är utfärdat av en av de tre. Fler banker är dock på väg att ansluta sig. Kontot i Samsung Pay knyts även till ditt Samsung Account så först loggar jag in på det och sedan registrerar jag siffrorna från mitt kort. Jag får bekräfta att det är mitt kort genom att ett sms skickas från kortutgivaren och koden det innehåller får jag uppge i applikationen. När det är klart är jag igång. Jag har hunnit testa tre transaktioner. En på Samsungs egen testutrustning och två ute i vanliga butiker.

Alltid tillgängligt

När tjänsten är aktiverad och mitt kort registrerat, vilket det är nu så finns betaltjänsten alltid tillgänglig i botten på skärmen. Oavsett om jag har skärmen låst eller inte så kan jag svepa upp från botten av skärmen för att se mina registrerade kort. Nu har jag bara ett kort registrerat, så nästa steg är att hålla fingret mot hemknappen för att registrera fingeravtrycket. När det är gjort ska jag inom trettio sekunder hålla telefonen mot kortläsaren för att registrera köpet.

Tas emot väl

Innan jag testar första gången ser jag framförallt acceptansen i butiken som det största problemet, men det visar sig vara överdrivet. Båda de köp jag genomfört i riktiga butiker har fungerat problemfritt och kassapersonalen har varit både nyfikna och positivt inställda till nyheten. När köpet är genomfört får jag en bekräftelse i Samsung Pay-appen i telefonen där jag även kan se mina transaktioner samlade i efterhand. Efter att jag vilat telefonen mot kortläsaren någon sekund så bekräftas köpet även i terminalen och säljaren får information om att köpet är genomfört.

Betaversion lanserad idag

Den version av Samsung Pay som lanserats idag och som alla kan ansluta sig till är en betaversion, men det är i praktiken inget i funktionen som signalerar beta, utan allt ska fungera som det är tänkt. 

.

.

 

.