-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Bra tjänst, sämre app
Apptips: Viltolycka

För att hålla koll på nyligen rapporterade viltolyckor i närheten fungerar appen, men den hade kunnat göra så mycket mer än så.
Vi har vant oss vid att se trafikinfo i realtid i mobilens kartapp, med eventuella olyckor som blockerar trafiken och skapar köer. När man krockar med en hjort sker det däremot sällan på motorvägar som orsakar köer. Samtidigt är det ofta ingen slump var viltolyckor inträffar. Dels förstås beroende på var större djur rör sig, men också om vägen är dragen så man får ont om förvarning om ett djur skulle dyka upp.
Viltolycka är en app som visar din nuvarande position och färska rapporterade viltolyckor i närheten. Den kan därmed ge dig en bild av vilka vägsträckor där det är värt att vara extra uppmärksam. Och det behöver inte alls bara vara på småvägar i glesbyggd, även nära storstäder förekommer viltolyckor.
Appens problem är att den gör just detta och inget annat. Om du själv skulle ha råkat ut för en viltolycka hänvisar den till 112 vilket är rimligt och ger dig dina exakta koordinater när du rapporterar, men om man inte själv är i nödläge men man kanske ser ett påkört djur skulle man ju vilja kunna enkelt rapportera via appen.
Den största begränsningen är dock att du just bara kan se rapporter från nära där du befinner dig. Har du appen igång när du kör plingar den om du närmar dig en olycksdrabbad väg. Du kan zooma ut och panorera runt i kartan men du får inga rapporter därifrån och efter en stund kastas du tillbaka till din nuvarande position. Det finns alltså inget sätt att lägga upp en rutt och kolla om delsträckor är särskilt olycksdrabbade i förväg.
Således en värdefull tjänst som hade kunnat vara så mycket bättre.